Rīgā klāt ielu būvsezona

Šajā ielu remontdarbu sezonā pašvaldība plānojusi darbus deviņos lielos objektos. To izraisītie sastrēgumi un neērtības, domājams, pilsētas dzīvi neietekmēs tik ļoti kā iepriekšējos gados, jo visu dinamiku jau tāpat noslāpējis koronavīruss.

Tematiski būvdarbus var sagrupēt trīs grupās – ielu seguma atjaunošana, veloceļi un tilti. Ja no prioritārajiem objektiem kaut kāda nauda vēl paliks pāri, arī kādas mazākas ielas var cerēt uz remontu. Daudz pārmetumu pašvaldība ir izpelnījusies par moderno pilsētbūvniecības tendenču hronisku ignoranci.

Arī otra lielākā centra maģistrāle Marijas un Čaka iela – lai arī iegūs priecīgāku un krāsaināku bruģa kārtojumu, tomēr būtībā paliks tā pati vecā padomju laika iela.

Taču ir arī vērā ņemams arguments, kāpēc tā. Nauda. Kad ielām tiek mainīts tikai virsējais segums, pilsēta arī maksā tikai par virsējo kārtu, bet komunikāciju turētāji paši par savu naudu maina vadus, caurules un visu pārējo, kas nu viņiem tur apakšā. Ja pilsēta īsteno pilnu ielas rekonstrukciju, tad arī maksāt par komunikācijām nākas pilsētai. Un šī vienkāršā matemātika arī nosaka, kādēļ Rīgas ielās tiek veikti lielākoties kosmētiski remonti, ko smagie trolejbusi pēc pāris gadiem atkal sabojā.

Protams, bezgalīgi tā izlīdzēties nevar, un tad jāķeras pie kapitālas pārbūves vai jābūvē no jauna. Jo īpaši tas attiecas uz tiltiem, kuru kaites galvaspilsētā ir ļoti dziļi ielaistas. Vēl šās sezonas pieteiktais jaunums ir īpaša uzmanība pilsētas velosatiksmes vajadzību apmierināšanai. Lai gan pieteikts tas tika arī citus gadus. Redzēs, ko no visa būs izdevies padarīt līdz sezonas beigām.

Detalizēti ‒ kur, kas un kāpēc tiks remontēts, pārbūvēts un būvēts no jauna ‒ “Neatkarīgajai Avīzei” aprakstīja Satiksmes departamenta pārstāve Ilze Dimante.

1) Būvnieki pašlaik iekārto darba zonas Krasta ielā, lai uzsāktu veloceļa izbūvi no Salu tilta līdz Dienvidu tiltam un tālāk no Dienvidu tilta līdz Ogres ielai. Esošā ietve tiks paplašināta un labiekārtota ar apgaismojumu. Šis ir svarīgs posms, kas savienos Ķengaraga apkaimi ar pilsētas centru.

2) Sporta ielā notiek sagatavošanās darbi seguma atjaunošanai. Ielai un ietvēm tiks mainīts segums, un pēc seguma atjaunošanas tā būtiski mainīsies. Šajā vienvirziena ielā tiks ieviesta divvirzienu velosatiksme uz brauktuves. Velojoslas no ietves un brauktuves tiks atdalītas un iezīmētas zilā krāsā, tādējādi atšķirot no ietves un brauktuves. Krustojumi tiks pacelti tā, lai nodrošinātu drošu velokustību, autovadītājiem jārēķinās ar ātruma ierobežojumiem 30 km/h. Iela pēc seguma atjaunošanas tiks labiekārtota arī ar velonovietnēm, atpūtas zonām. Vietējiem iedzīvotājiem jārēķinās, ka automašīnu stāvvietu skaits ielā samazināsies.

3) Arī Bruņinieku ielā, kas ir turpinājums Sporta ielai, pēc “Rīgas ūdens” darbiem tiks uzsākta seguma atjaunošana, ieviešot līdzīgus satiksmes organizācijas velo risinājumus kā Sporta ielā. Veloinfrastruktūras ieviešana abās ielās būs arī kā viens no savienojumiem esošās veloinfrastruktūras savienojumiem, apvienojot centru ar Mežaparku.

4) Turpināsies seguma atjaunošanas darbi Krasta ielā no Salu tilta līdz Jēzusbaznīcas ielai. Šobrīd notiek pretendentu iesniegumu vērtēšana, plānots, ka būvdarbus varētu uzsākt jau jūnija sākumā.

5) Marijas un Aleksandra Čaka ielā visā ielas garumā pēc visu inženierkomunikāciju pārbūves jūlijā uzsāks ielas seguma atjaunošanu. Pēc seguma atjaunošanas ielu plānots labiekārtot, izbūvējot velostatīvus, izliekot soliņus un veicot apzaļumošanu, kas gan notiks tikai nākamgad. Labiekārtošanas laikā plānots iestādīt kokus, piemēram, uz Aleksandra Čaka ielas sadalošās joslas no Ērgļu ielas līdz Pērnavas ielai. Šajā vasarā seguma atjaunošanas laikā brauktuvei tiks atjaunots asfaltbetona segums, ietvēm nomainīs nolietoto asfaltbetona virskārtu pret bruģakmeņiem, kā arī tiks atjaunotas brauktuves apmales, nomainītas komunikāciju aku lūkas un uzklāts jauns ceļa horizontālais apzīmējums, saglabājot līdzšinējo ielas ģeometriju. Būvdarbus plānots pabeigt oktobrī.

6) No iepriekšējiem gadiem turpināsies darbs pie divu pārvadu pārbūves. Augusta Deglava pārvada atlikušo darbu pabeigšanai šobrīd notiek iepirkuma procedūra. Aprīļa vidū saistībā ar līgumā noteikto prasību nepildīšanu tilta uzturēšanā un neatbilstošu materiālu izmantošanu būvkonstrukciju izbūvē departaments lauza līgumu ar Lietuvas būvuzņēmumu “Kauno tiltai”. Tilta ikdienas uzturēšanu kopš 12. aprīļa ir pārņēmis Satiksmes departaments, un paralēli tiek veikta tilta speciālā inspekcija par tilta ekspluatācijas nosacījumiem. Inspekcijas mērķis ir līdz būvdarbu atsākšanai noteikt tā drošību un nestspēju, ņemot vērā, ka tas vēl nav pabeigts. Pēc iepirkuma procedūras jaunajam būvniekam būs jāveic pārvada atlikušo 12 balstu remonts, jāveic pārvada seguma virskārtas ieklāšana un jāizbūvē deformācijas šuves.

7) Otrs remontējamais ir Brasas pārvads. Pašlaik tā būvniecībā ir tehniskais pārtraukums. Būvvalde izvērtē sabiedriskās apspriešanas rezultātus. Jāatgādina, ka rekonstrukcijas projektā pārvadu plānots paplašināt, lai uz tā atrastos veloinfrastruktūra. Taču tādā gadījumā tālāk jāpārceļ esošās alejas viena puse, pret ko daļa apkaimes iedzīvotāju iebilst. Līdz jūlijam, kad darbiem vajadzētu atsākties, ir jāatrod kompromiss.

8) Šovasar pilsēta uzsāks divu pilnīgi jaunu pārvadu būvniecību, piesaistot Eiropas Savienības līdzfinansējumu. Rosība jau vērojama Viestura prospektā, kur sākusies satiksmes pārvada būvniecība pār sliežu ceļiem. Nepilnu kilometru garais satiksmes pārvads Rīga – Skulte būtiski uzlabos pārvietošanās iespējas Sarkandaugavas iedzīvotājiem, nodrošinot sastrēgumu samazināšanos maģistrālajās ielās, kā arī kravas tranzīta novirzīšanu no vietējām ielām, kā rezultātā būtiski samazināsies satiksmes negadījumu konfliktpunktu skaits. Projekta īstenošanas gaitā tiks izbūvēts pārvads, izbūvēti, kā arī pārbūvēti tā pievedceļi un sakārtotas inženierkomunikācijas. Turklāt projektā paredzēti arī uzlabojumi gājējiem un velobraucējiem. Velobraucējiem tiks nodrošināta infrastruktūra Viestura prospekta garumā no Meža prospekta līdz dzelzceļa stacijai “Mangaļi”.

9) Jauna satiksmes pārvada izbūve kopā ar Austrumu maģistrāles “Ieriķu iela – Vietalvas iela” posma izbūvi no Madonas ielas līdz Ieriķu ielai veidos tranzīta ceļu kravas transportam. Arī šo objektu ar Eiropas atbalstu uzsāks šajā būvsezonā. Šie divi satiksmes mezgli nepieciešami, lai uzņemtu lielāko tranzīta un kravas plūsmu no pilsētas vēsturiskā centra, kad sāksies “Rail Baltica” būvniecība.

Foto: F64

Komentāri