Lembergs: Drošības pārbaudes netiek veiktas, pat neskatoties uz to, ka “Kālija parks” nav būvēts sprādzienbīstamām kravām
Akciju sabiedrība “Kālija parks” nav būvēta sprādzienbīstamām kravām, žurnālistiem norādīja Ventspils mērs Aivars Lembergs, kurš neatkāpās no sava viedokļa, ka Valsts vides dienestam vajadzētu anulēt terminālim izsniegto atļauju amonija nitrāta pārkraušanai.
Lembergs atgādināja, ka pirms četriem gadiem Valsts vides dienests “Kālija parkam” izsniedza atļauju amonija nitrāta pārkraušanai Ventspils ostas teritorijā, kas sniedz iespēju pārkaut 300 tūkstošus tonnu gadā.
“Līdz ar to vietās, kur tiek glabātas sprādzienbīstamas vielas, jātaisa drošības pārskats, bet “Kālija parkam” drošības pārskats nav jātaisa, jo nav paredzēts, ka šo amonija nitrātu glabās. Bet kā amonija nitrāts tiek atvests? Ar vilcienu. Vilciena sastāvs no cik vagoniem? Aptuveni no 55 līdz 65. Vienā vilciena sastāvā var ietilpt no 3 līdz 3,5 tūkstoši tonnu. Ja Libānas galvaspilsētā Beirutā bija 2750 tonnas, bet vilciena sastāvā ir 3 līdz 3,5 tūkstoši tonnas, tad vagonos tiek glabāts amonija nitrāts? Ja glabā vagonos, tad tā neskaitās glabāšana. Tā ir pēc Latvijas drošības likuma, līdz ar to nekāds drošības pārskats nav vajadzīgs ne Ventspils stacijā, ne terminālī, ne arī “Latvijas dzelzceļā”. Un nevienai sprādzienbīstamai kravai, kas pārvietojas ar 3 vai 3,5 tūkstošiem tonnu, drošības pārskats nav vajadzīgs, kas, pēc manām domām, ir vairāk nekā dīvaini,” savu viedokli pauda Lembergs.
Tāpat viņš norādīja uz to, ka kuģa ietilpība ir 65 tūkstoši tonnu, kas ir 25 reizes vairāk, nekā uzsprāga Beirutā: “Vai kuģī tiek glabāts, vai netiek? Kuģis nekļūst par noliktavu? Kļūst.”
Lembergs norādīja, ka jau sākotnēji iebilda pret amonija nitrātu saturošu piesārņojošo minerālmēslu pārkraušanu: “Jo “Kālija parks” nav būvēts sprādzienbīstamām kravām. Savukārt Rīgas terminālis ir speciāli būvēts šādai kravai.”
Lai arī Ventspils brīvosta norāda, ka Ventspils brīvostā sprādzienbīstamu minerālmēslu kravas pēdējos trīs gados nav pārkrautas, Lembergs uzskata, ka “Kālija parkam” vajadzētu anulēt šo licenci, tādējādi nepieļaujot amonija nitrāta pārkaušanas iespēju Ventspils ostā. “Ņemot vērā šo jauno situāciju pēc traģēdijas Beirūtā, var gadīties, ka kāds atteiksies no kravas un tā var parādīties Ventspilī. Diemžēl mēs kā Ventspils pilsētas dome nevaram tiesāties ar Valsts vides dienestu, lai viņi atceļ šo atļauju,” piebilda politiķis.
Kā zināms, sprādzienu Beirūtā radījušas 2750 tonnas amonija nitrāta, kas sešus gadus esot uzglabātas kādā ostas noliktavā un izraisīja katastrofu.