Tiesībsarga ieskatā pilnīgi nav pieņemama situācija, kurā iedzīvotājiem jāgaida garās rindās salā un sniegā vairākas stundas, lai nokārtotu personu apliecinoša dokumeta noformēšanu. Tādēļ tiesībsargs aicina Iekšlietu ministriju steidzami risināt situāciju, lai uzlabotu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) pamatpakalpojumu pieejamību. Līdzīgu aicinājumu tiesībsargs pauda jau pagājušā gada vasarā.
Iedzīvotāji tiesībsargam šobrīd sūdzas arī par to, ka garās rindās ziemai raksturīgos laikapstākļos gaida ģimenes ar bērniem. Īpaši noslogota situācija ir Rīgā. Tāpat novērojamas nepilnības ar kārtas numuru izņemšanu Qticket mobilajā lietotnē – brīžiem nav iespējams tos izņemt, bet citos gadījumos – prognozētais gaidīšanas laiks rindā ievērojami atšķiras no faktiskā.
“Iedzīvotāju sūdzības tiek saņemtas, tāpat sekojam līdzi informācijai publiskajā telpā, un ir pilnīgi skaidrs, ka šī nav cieņpilna situācija attiecībā uz pakalpojuma saņēmējiem. Mēs atkārtoti lūdzam atbildīgo ministriju informēt, vai un kādus pasākumus plānots ieviest situācijas ātrai uzlabošanai. Tāpat gaidām izvērtējumu, kuri no vasarā ieviestajiem risinājumiem bijuši efektīvi, un vai ir vērts tos turpināt,” norāda tiesībsargs Juris Jansons. Tiesībsargs gan aicina arī iedzīvotājus būt atbildīgiem, proti, laicīgi pārbaudīt savu dokumentu derīguma termiņu un neatlikt to noformēšanu uz pašu pēdējo brīdi, kas rada vēl lielākas rindas, neapmierinātību un citas neērtības.
Tiesībsargs jau iepriekš pauda viedokli, ka PMLP sasniedzamība un pamata pakalpojumu pieejamība raisa ne vien bažas par labas pārvaldības principa pienācīgu ievērošanu, bet norāda uz sistēmiskiem trūkumiem iestādes darba organizēšanā, kas grauj valsts pārvaldes autoritāti kopumā.
Nenoliedzami, ka būtisks ir arī darbaspēka faktors. Tādēļ tiesībsargs atkārtoti uzsver, ka PMLP darbiniekiem ir tiesības uz drošiem un veselībai nekaitīgiem darba apstākļiem, kas ietver tiesības uz atbilstošu darba slodzi, kā arī uz taisnīgu darba samaksu un attieksmi. “Arī šajā sarežģītajā situācijā, kad daudziem ir grūtības ar dokumentu noformēšanu, savstarpējā cieņa un izpratne komunikācijā ar iestādes darbiniekiem nav atcelta,” piebilst tiesībsargs.