Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācija (LPTA) un Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome (LOSP) tikšanās laikā vienojušās par ciešāku sadarbību Latvijā ražotā piena virzīšanai tirgū, izceļot vietējos piena produktus veikalu plauktos un aicinot valdību krīzes periodā samazināt pievienotās vērtības nodokli (PVN) piena produktiem.
LPTA biedri, starp kuriem pārstāvēti tādi mazumtirdzniecības zīmoli kā “Aibe”, “Narvesen”, “Rimi”, “Top!” un LOSP, kas apvieno 54 lauksaimnieku nevalstiskās organizācijas un ir vadošā piena zemniekus pārstāvošā biedrība, tiekoties pārrunāja piena krīzes rašanās iemeslus un iespējamos risinājumus. Kaut arī piena ražotājiem un pārtikas tirgotājiem nav tiešo sadarbības līgumu un piena ražotāji savu produkciju pārdod pārstrādātājiem, abas puses vienojās par būtiskākajiem soļiem, kas varētu sekmēt vietējās produkcijas noietu.
Tirgotāji apliecināja izpratni par sarežģīto situāciju, kurā nonākuši Latvijas zemnieki, vienlaikus skaidrojot, ka ar pārstrādātājiem norēķinās pilnā apmērā un noteiktā laikā, akceptējot pieprasītās cenu izmaiņas. Savukārt norēķini ar zemniekiem ir pārstrādātāju atbildība. Zemniekiem, kas nesaņem atbilstošu samaksu par savu produkciju ir jārunā ar pārstrādātājiem. Tieši pārstrādātāju rokās ir iespēja un arī pienākums norēķināties ar zemniekiem,” uzsver LPTA izpilddirektors Noris Krūzītis.
“Zemnieki redz piena gala cenu veikalu plauktos, tai pat laikā par savu saražoto pienu šobrīd nesaņem pat pašizmaksu. Šādas sarunas ar piena ražošanas-pārstrādes-pārdošanas ķēdē iesaistītajiem palīdz labāk ieraudzīt, kur ir problēma un kā to risināt,” tikšanos ar pārtikas tirgotājiem par pozitīvu un konstruktīvu sauc LOSP valdes priekšsēdētājs Guntis Gūtmanis. Lai pilnībā izprastu situāciju un neradītu augsni maldīgiem secinājumiem, būtu jātiekas visiem pārtikas ķēdes dalībniekiem – gan ražotājiem, gan pārstrādātājiem, gan tirgotājiem. LOSP atzinīgi vērtē LPTA biedrus, kuru sortimentā ir būtisks vietējās produkcijas īpatsvars un cer uz sadarbību vietējās produkcijas tirdzniecības veicināšanā.
LPTA biedri apliecināja gatavību vēl redzamāk tirdzniecības vietās izcelt vietējo piena produkciju un iesaistīties vietējās produkcijas veicināšanas iniciatīvās. “Pētījumi rāda, ka pircēji labprāt pirktu tieši vietējo produkciju, taču dažādu mārketinga risinājumu dēļ dažkārt nespēj atšķirt vietējos un ievestos produktus,” uzsvēra G. Gūtmanis, novērtējot LPTA biedru gatavību izglītot pircējus par produktu izcelsmi.
Tirgotāju pārstāvji vērsa uzmanību, ka būtisks jautājums ir arī Latvijas piena pārstrādes nozares konkurētspēja, piedāvājot augstvērtīgus produktus par cenu, kas spēj konkurēt ar kaimiņvalstu produkciju. Tai skaitā ir produktu kategorijas, piemēram, UHT piens, kur importa produkcijai vispār nav vietējās alternatīvas. Tas nozīmē, ka vietējā piena pozīcijas tirgū varētu uzlabot, modernizējot un konsolidējot Latvijas piena pārstrādi.
Gan LPTA, gan LOSP uzskata, ka būtisks krīzes atbalsta instruments Latvijas piena ražotājiem būtu PVN samazināšana piena produktiem. PVN samazināšana augļiem un dārzeņiem apliecināja, ka šis instruments var stiprināt nozares konkurētspēju, jo iedzīvotāji var atļauties pirkt augstākas kvalitātes vietējo produkciju. “PVN samazināšana piena produktiem būtu nozīmīgs solis, lai palīdzētu zemniekiem pārdzīvot grūto situāciju un saglabāt savas saimniecības. Turklāt PVN samazināšana var būt elastīgs risinājums, ko piemēro tieši krīzes periodā,” skaidro G.Gūtmanis.