Tuvojas Džuzepes Verdi operas Dons Karloss pirmizrāde Latvijas Nacionālajā operā

Latvijas Nacionālās operas sezonas pirmais jauniestudējums – Džuzepes Verdi opera Dons Karloss – pirmizrādi piedzīvos 5. oktobrī. Vācu režisora Klausa Gūta veidotais, skatuviski iespaidīgais operas Dons Karloss iestudējums ar Etjēna Plisa scenogrāfiju un Petras Reinhartes kostīmiem ir kopražojums ar Neapoles Teatro San Carlo. Latvijas Nacionālajā operā jauniestudējuma muzikālais vadītājs būs franču maestro Frederiks Šaslēns, atjaunojuma režisors ir Marselu Peršs-Buskainu.

Filipa II lomu pirmajās trīs izrādēs interpretēs pasaulslavenais bass Ginters Groisbeks, kuru Latvijas skatītāji iepazina solokoncertā aizvadītā gada maijā. Titullomu interpretēs poļu tenors Arnolds Rutkovskis un dienvidkorejiešu tenors Džeimss Lī, Elizabetes lomā – Jūlija Vasiļjeva un Inna Kločko, Eboli – čehu mecosoprāns Estere Pavlū un Irma Pavāre, Rodrigo – Rinalds Kandalincevs un Jānis Apeinis. Lietuviešu bass Tads Girininks atveidos gan Filipa II, gan Lielinkvizitora lomu. Lielinkvizitora lomu interpretēs arī Krišjānis Norvelis. Galma ākstu atveidos kolumbiešu aktieris Fabians Augusto Gomess-Boorkess, kas šo lomu spēlēja arī Neapoles Teatro San Carlo. Lomās – Latvijas Nacionālās operas solisti un kora vokālisti.

Džuzepes Verdi emocionāli piesātinātās operas Dons Karloss notikumi risinās 16. gadsimta Francijā un Spānijā. Notiek sarunas par miera līgumu ar Spāniju, kas paredz Spānijas prinča Karlosa laulības ar Francijas princesi Elizabeti. Kad politisku apsvērumu rezultātā dona Karlosa mīļotā Elizabete kļūst par viņa tēva Filipa II sievu, operas titulvaronis nonāk politikas, mīlestības un reliģijas krustcelēs, kas var ietekmēt visas Eiropas nākotni. Dons Karloss ir viena no Verdi vērienīgākajām operām, kura jau komponista dzīves laikā pieredzēja vairākas redakcijas gan franču, gan itāļu valodā. Latvijas Nacionālajā operā Verdi šedevrs izskanēs paša komponista 1886. gadā veidotajā redakcijā itāliski.

“Šī iestudējuma centrs noteikti ir titulvaronis. Dons Karloss ir vienīgais, kurš jau no paša sākuma nekādi nevar iekļauties sistēmā, nespēj tajā funkcionēt. Viņam ir cits priekšstats par brīvību un cilvēcību. Uzvedumu tāpēc veidoju no dona Karlosa perspektīvas, parādot to, kā viņš klupdams virzās uz priekšu, lai atklātu patiesību un nemitīgās uzraudzības sistēmas baiso viepli,” par uzvedumu stāsta režisors Klauss Gūts.

“Verdi ģenialitāte slēpjas viņa prasmē radīt tēmas, kas palīdz izprast varoņu sarežģīto būtību. Katrai lomai ir savas tēmas un krāsas, kas ļauj izprast vārdos nepateikto. Verdi talants visspēcīgāk izpaužas izvērstajās ainās, kurās sešas galvenās lomas sāk mijiedarboties. Tēmas un motīvi sāk savīties, transformēties. Atbilstoši Verdi stilam, miniatūri mūzikas elementi (reizēm tikai trīs notis) tiek izmantoti kā hromosoma jaunai melodijai vai jaunai muzikālai idejai. Bet mērķis tam ir tikai viens – radīt iespējami vislabāko rezultātu,” operu Dons Karloss raksturo muzikālais vadītājs un diriģents Frederiks Šaslēns.

Pēc pirmizrādes 5. oktobrī nākamās operas Dons Karloss izrādes notiks 7. un 8. oktobrī, 2024.gada 18., 20. un 21. janvārī, 28. un 30. martā un 5. jūnijā.

Paredzamais uzveduma ilgums ir 4 stundas un 30 minūtes, tādēļ izrādes sāksies pulksten 18.00 darbdienās un pulksten 15.00 brīvdienās.

Sarunas pirms pirmizrādēm par operu Dons Karloss notiks Jaunajā zālē 2. oktobrī pulksten 18.30. Programmā saruna ar iestudējuma režisoru Klausu Gūtu, muzikālo vadītāju Frederiku Šaslēnu, muzikāli priekšnesumi un operas vēsturnieka Mikus Čežes lekcija.

Komentāri

cumshots vines.https://www.yoloxxx.com/

www.yaratik.pro