RSU profesore: Tiesības būt bezsaistē ir viens no galvenajiem faktoriem izvēloties jaunu darba vietu

Ceturtdien, 22. februārī, tiešsaistē norisinājās PERSONĀLA VADĪBA 2024, kurā eksperti diskutēja par svarīgākajām aktualitātēm saistībā ar personālvadību, tai skaitā tika runāts par personāla vadības nākotnes izaicinājumiem, digitālās sistēmas un personāla iesaistēm, digitālā laikmeta izaicinājumiem, darbinieku pārvilināšanas juridiskiem un ētiskiem aspektiem, jēgpilniem darbinieku “labumiem” u.tml. Konferencē piedalījās arī zvērināta advokāte, Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) asociēta profesore Marta Urbāne, kas plašāk runāja par darbinieku tiesībām būt bezsaistē.

“Attālinātais darbs ir radījis kultūru, kur mēs vienmēr esam gatavi reaģēt. Darbinieki izjūt pienākumu pastāvīgi reaģēt uz ziņām no darba vai būt pieejamiem ar darbu saistītu uzdevumu veikšanai ārpus darba laika,” sacīja M. Urbāne.

80% darbinieki atzīst, ka viņi ir saņēmuši ar darbu saistītas ziņas ārpus darba laika nedēļas periodā. Biežākie iemesli, kāpēc darbinieki atbild, ir atbildības sajūta, vēlme būt informētiem par notiekošo darbā, bailēs no negatīvām sekām, kā arī karjeras izaugsmes dēļ.

Vienlaikus viņa atzina, ka 48% aptaujāto atzīst, ka aizietu no darba, ja tas viņiem kavētu izbaudīt dzīvi.

“Viens no instrumentiem, kā veicināt darbinieku labbūtību, ir tiesības būt bezsaistē. Pētījumi liecina, ka šīs tiesības veicina lielāku darbinieku labbūtību, veicina efektivitāti, nodrošina elastību, samazina darbinieku izdegšanu, veicina darbinieku lojalitāti, veselīgāku organizācijas kultūru, kā arī samazina darbinieku prombūtni,” atzina M. Urbāne.

Viņa pauda, ka tiesības būt bezsaistē neviens tiesību akts gan neparedz, taču neesot šaubu, ka šāds regulējums būs. “Ir jau veikti pētījumi ar mērķi veidot līdzsvaru starp privāto dzīvi un darbu. Tāpat tiek jau ieviesti dažādi instrumenti, lai veicinātu darbinieka tiesības būt bezssaistē, piemēram, e-pastu sūtīšanas brīvajā laikā aizliegums,” sacīja eksperte.

Tajā pašā laikā viņa atzina, ka tas nes arī vairākus izaicinājumus, kā, piemēram, vienlīdzīgas attieksmes nodrošināšanu, elastīgs darba laiks un darba organizācija.

Viņa norādīja uz to, ka darba un privātas dzīves līdzsvars ir viens no galvenajiem faktoriem izvēloties jaunu darba vietu.

PERSONĀLA VADĪBA 2024 piedalījās arī Latvijas Personāla vadīšanas asociācijas valdes priekšsēdētāja Eva Selga, “Win partners” mācību vadītājs, konsultants Aldis Zauls, RTU personāla nodaļas vadītāja, Latvijas Personāla vadīšanas asociācijas valdes locekle Zane Rostoka-Bārene, zvērinātu advokātu biroja “Lazdiņš Gavars” partneris, zvērināts advokāts Andris Lazdiņš, Mg.psych., Mg.publ.relat, “Personāla vadītāju kluba” vadītāja Anita Rošāne, VILGERTS partnere, zvērināta advokāte Jūlija Jerņeva, biznesa koučs, līderu iemaņu trenere, Sistēmiskās (Helingera) pieejas praktiķe Daina Ramata, sertificēts organizāciju un darba psihologs, personāla vadības profesionālis, karjeras konsultants Elīna Bulāne, kā arī PwC Latvija Dažādības un Iekļaušanas prakses vadītāja Agnese Cimdiņa.

Komentāri

cumshots vines.https://www.yoloxxx.com/

www.yaratik.pro