Lai gan valsts nākamo gadu, visticamāk, sāks ar tā saukto tehnisko budžetu, jo valdības veidošanas peripetiju dēļ kavējas 2019. gada valsts budžeta izveide un pieņemšana, arī nākamgad gaidāms atsevišķu nodokļu kāpums.
Iepriekš likumos izdarītie grozījumi paredz, ka ar nākamā gada 1. janvāri tiks paaugstināts akcīzes nodoklis cigaretēm un tabakai, 1. martā pieaugs akcīzes nodokļa likmes alkoholiskajiem dzērieniem. Daļai autovadītāju arī jārēķinās, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklī būs jāmaksā vairāk, jo sākot ar 2019. gadu šo nodokli automašīnām rēķinās pēc izmešu daudzuma.
Cena ar plusa zīmi, ieņēmumi – ar mīnusu?
Vīnam, alum, stiprajam alkoholam nākamā gada pavasarī ir paredzēts akcīzes nodokļa likmju kāpums aptuveni 10 procentu apmērā, kas nozīmē, ka litra vīna pudele uz nodokļa izmaiņu rēķina varētu sadārdzināties par aptuveni 12 centiem. Tai pašā laikā Igaunijas parlaments pagājušajā nedēļā nolēma necelt alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa likmes 2019. un 2020. gadā, kā tas tika paredzēts iepriekš. Latvijas Alkohola nozares asociācija uzskata, ka arī Latvijas valdībai vajadzētu rīkoties tāpat. Pretējā gadījumā nodokļu ieņēmuma pieauguma vietā valsts budžets nākamgad var zaudēt 40 līdz 45 miljonus eiro.
Nav noslēpums, ka alkohola tirdzniecība Latvijā ir palielinājusies, pateicoties aktīvai tirdzniecībai Igaunijas pierobežā. Lai arī pašreizējie rādītāji ir pozitīvi, jau tagad esot jāapzinās, ka šis tirgus ir sasniedzis savu virsotni. Ja nākamgad Latvijā tiks palielināts akcīzes nodoklis alkoholiskajiem dzērieniem, Igaunijas pierobežas tirdzniecība piedzīvos kritumu, un Latvijas valsts budžetam ies secen vairāki miljoni eiro, aprēķinājusi asociācija.
«Igauņu valstsvīri ir rīkojušies saprātīgi un apstādinājuši tālāku akcīzes nodokļa likmes kāpumu 2019. un 2020. gadam. Līdzīgi vajadzētu rīkoties arī Latvijas varas iestādēm, lai saglabātu ienākumu plūsmu no pierobežas tirdzniecības,» norādīja Latvijas Alkohola nozares asociācijas izpilddirektors Dāvis Vītols.
Cigaretēm akcīzi mainīs divas reizes
Tabakas izstrādājumiem nākamgad akcīzes nodokli plānots mainīt pat divas reizes – 2019. gada 1. janvārī un 1. jūlijā.
Kopumā gada laikā nodokļa likmju pieaugums cigaretēm un tabakai būs aptuveni no 5 līdz 20 procentiem atkarībā no tabakas izstrādājuma veida. Cigaretēm akcīzes nodokļa kāpums plānots aptuveni 5 procentu apmērā, cigāriem – 20 procentu apmērā.
Cigaretēm, degvielai, alkoholiskajiem dzērieniem akcīzes nodokļu kāpums bijis arī šogad. Valsts ieņēmumu dienesta dati gan liecina, ka ne vienmēr likmju kāpums nodrošina plānotos nodokļu ieņēmumus. Šā gada astoņos mēnešos akcīzes nodoklī iekasēti aptuveni 856 miljoni eiro, kas ir par 1,2 procentiem vairāk, nekā bija plānots. Tostarp akcīzes nodoklī par alkoholu ir ieņemti 159 miljoni eiro, kas ir par 9,8 procentiem vairāk, nekā bija plānots. Tajā pašā laikā par naftas produktiem iekasēts par 1% mazāk, par tabakas izstrādājumiem – par 2,3 procentiem mazāk, nekā bija plānots.
Par vecākie autiņiem – lielāks nodoklis
Sākot ar nākamo gadu, vieglajām automašīnām, kas pirmo reizi reģistrētas pēc 2008. gada 31. janvāra, transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli rēķinās atkarībā no to izmešu daudzuma. Spēkratiem, kuriem izmeši nepārsniedz 50 g/km, likme būs 20 eiro, bet tiem, kuriem tie pārsniedz 351 g/km, – 640 eiro.
2011. gadā Nordea Finance Latvia veica pētījumu, pārbaudot CO2izmešu daudzumu automašīnām. Toreiz vidējais CO2 izmešu daudzums bija 210 g/km. Vismazākais (117 g/km) bija VW Tiguan(dīzelis), visaugstākais (393 g/km) – Audi A6 (dīzelis). Tiesa, nodoklis 2019. gadā pēc CO2 izmešu daudzuma nebūs jāmaksā vis pēc reālā izmešu daudzuma, bet gan pēc tā, kas ir noteikts transportlīdzekļa specifikācijā. Savukārt vecākiem transportlīdzekļiem, par kuriem CSDD nav informācijas par CO2 izmešu daudzumu, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likme tiks noteikta pēc transportlīdzekļa motora jaudas, motora tilpums un transportlīdzekļa pilna masa, bet transportlīdzekļiem, kuriem nav pieejama informācija par motora jaudu un/vai masu, nodokļa likme tiks aprēķināta pēc transportlīdzekļa pilnas masas.
Neatkarīgās aprēķini liecina, ka autoprieks sadārdzināsies krietnai daļai automašīnu īpašnieku. Lielākas problēmas ar izmešu daudzumu lielākoties ir vecām automašīnām. Un tādu Latvijā nav mazums. Šogad pa Latvijas autoceļiem braukā vidēji 14 gadu vecas automašīnas.
Foto: F64