International Airlines Group (IAG), Ryanair, easyJet un Wizz Air ir iesniegušas Eiropas Komisijai sūdzības par Franciju, tāpēc ka tās gaisa satiksmes vadības dispečeru streiki ierobežo brīvas pārvietošanās pamatprincipu Eiropas Savienībā (ES). Lidsabiedrības neapšauba tiesības streikot, taču uzskata, ka Francija pārkāpj ES tiesību aktus, streiku laikā neļaujot veikt lidojumus pāri valstij. Pārlidojumu pasažieriem tiek liegta pamatbrīvība ceļot starp dalībvalstīm, kurās nestreiko.
Līdz šim šogad Francijas gaisa satiksmes vadības dispečeru streiki ir pieauguši par 300 procentiem salīdzinājumā ar 2017. gadu. Pagājušajā mēnesī Francijas Senāts apstiprināja, ka Francija ir atbildīga par 33% lidojumu kavējumu Eiropā. Turklāt Senāts norāda, ka tiesības streikot ir jāsabalansē ar pienākumu nodrošināt sabiedrisko pakalpojumu.*
IAG vadītājs Vilijs Volšs sacīja: „Tiesības streikot ir jāsabalansē ar pārvietošanās brīvību. Francijas gaisa satiksmes vadības dispečeru streiku laikā cieš ne tikai pasažieri, kas lido uz Franciju un no tās. Pasažieri maršrutos, kas ved pāri Francijai, jo īpaši plašajai gaisa telpai, kas aptver Marseļu un Vidusjūru, arī tiek pakļauti kavējumiem un masveida pārtraukumiem. Tas skar visas lidsabiedrības, bet jo īpaši tam ir būtiska negatīva ietekme uz Spānijas tūrismu un ekonomiku.”
Sūdzībās teikts, ka šim gadījumam ir juridisks precedents. 1997. gadā Spānija sūdzējās Eiropas Komisijai pēc tam, kad daudzus gadus bija cietusi no tā, ka Francijas lauksaimnieki kavēja tās augļu un dārzeņu eksportu uz ES. Eiropas Tiesa pasludināja spriedumu pret Franciju, jo Francijas iestādes neizskatīja lauksaimnieku rīcību un nenodrošināja preču brīvu apriti.
Ryanair vadītājs Maikls O’Līrijs sacīja: „Eiropas gaisa satiksmes vadības pakalpojumu sniedzēji ir tuvu krīzei, katru dienu tiek atcelts vai aizkavēts simtiem lidojumu vai nu gaisa satiksmes vadības dispečeru streiku dēļ, vai tāpēc, ka Eiropā trūkst gaisa satiksmes vadības dispečeru. Kad Grieķijā un Itālijā bija gaisa satiksmes vadības dispečeru streiki, pārlidojumi turpinājās kā parasti. Kāpēc Francija nedara tāpat? Gaisa satiksmes vadības pakalpojumu sniedzēji (jo īpaši Vācijā un Apvienotajā Karalistē) slēpjas aiz nelabvēlīgiem laikapstākļiem un eifēmismiem, piemēram, „caurlaidspējas ierobežojumi”, kaut gan patiesībā nepietiek gaisa satiksmes vadības dispečeru, lai apkalpotu visu plānoto lidojumu daudzumu. Šie traucējumi ir nepieņemami, un mēs aicinām Eiropas valstu valdības un ES Komisiju veikt steidzamus un izšķirīgus pasākumus, lai nodrošinātu, ka gaisa satiksmes vadības pakalpojumu sniedzējiem ir pietiekami daudz darbinieku un ka netiek pārtraukti pārlidojumi, kad valstī notiek streiki, ko Francija atkārtoti neievēro.”
easyJet vadītājs Juhans Lundgrēns sacīja: „Mēs pilnībā respektējam tiesības streikot un esam iesaistījušies konstruktīvā dialogā ar ES un Francijas valdību, lai risinātu gaisa satiksmes vadības dispečeru streiku problēmu. Diemžēl mūsu pasažieri pagaidām neizjūt lielus uzlabojumus, tāpēc mēs uzskatījām par nepieciešamu veikt šo nākamo soli, jo īpaši ņemot vērā ilgo protesta akciju šogad, kas līdz šim ilgusi kopumā 29 dienas.”
Wizz Air vadītājs Jožefs Vāradi sacīja: „Francijas gaisa satiksmes vadības iestāžu nespēja nodrošināt nepārtrauktu un atbilstīgu apkalpošanu jau ir masveidā sagrāvusi ceļojumu plānus tūkstošiem pasažieru visā Eiropā, bet lidsabiedrības ir atstātas vienas tikt galā ar sekām. Šī jautājuma atrisināšanai ir jākļūst par Eiropas iestāžu prioritāti, lai Eiropas iedzīvotāji un uzņēmumi vairs nav valstu darba attiecību problēmu ķīlnieki.”
Saskaņā ar Eirokontroles datiem līdz šā gada jūnijam gaisa satiksmes vadības dispečeru streiku dēļ ir aizkavēti vairāk nekā 16 tūkstoši lidojumu, ietekmējot vairāk nekā divus miljonus pasažieru.
Pagājušajā vasarā Eiropas Komisija informēja, ka kopš 2005. gada Eiropā ir notikuši aptuveni 357 gaisa satiksmes vadības dispečeru streiki. Tas ir līdzvērtīgi aptuveni vienam mēnesim gadā bez lidojumiem ES debesīs.
Foto: Pixabay