Visbiežāk jeb 30% respondentu norādījuši, ka no savas uzņēmējdarbības uzsākšanas attur bailes riskēt un zaudēt naudu, tikmēr 21% aptaujāto neuzsāk biznesu Latvijas ekonomiskās situācijas dēļ. Vēl 20% uzskata, ka iemesls ir uzņēmības trūkums, proti, ka būt darba devējam ir grūtāk nekā būt darba ņēmējam.
Kā liecina tirdzniecības centra internetā 220.lv un Norstat Latvija veiktajā aptaujā, mazāko daļu jeb 14% respondentu no savas uzņēmējdarbības uzsākšanas attur finansiālo līdzekļu nepieejamība, 10% – zināšanu trūkums, bet 3% respondentu augstā konkurence jebkurā no jomām. Vēl 2% respondentu norādījuši citus aspektus, visbiežāk minot Latvijas nodokļu sistēmu, birokrātiju, atbalstu trūkumu jaunajiem uzņēmējiem.
Turpina 220.lv Marketplace pārdošanas vadītājs Kārlis Ozols: “Nenoliedzami visi minētie faktori un to analīze ir klātesoši jebkuras uzņēmējdarbības uzsākšanā un attīstībā. Strādājot ar tirgotājiem, kuri dien dienā meklē jaunus pircējus un darbības tirgus, esam novērojuši, ka uzņēmēji satraucas par to, vai viņu produkts būs pieprasīts un konkurētspējīgs. Tajā pašā laikā ir skaidrs, ka tieši e-komercija var kļūt par katra uzņēmēja konkurētspējas stūrakmeni, jo tas ļauj paplašināt ne tikai pārdoto preču apjomu, bet arī ģeogrāfisko mērogu – uzsākot tirdzniecību eksporta tirgos interneta vidē, tiek veiksmīgāk pārvaldīti riski, kurus biznesam rada ekonomiskā situācija mājas tirgū. Tiesa gan, e-komercijas potenciāls Latvijas uzņēmēju vidū ne vienmēr vēl tiek pilnībā izmantots.”
Par to liecina arī aptaujā iegūtie dati, jo 46% aptaujāto norādījuši, ka Latvijas uzņēmēji nepietiekami aktīvi izmanto tieši e-komercijas vidi, lai pārdotu savas preces un konkurētu ar ārvalstu uzņēmējiem. Tikai 5% aptaujāto ir pārliecināti, ka Latvijas uzņēmēji pietiekami izmanto e-komercijas kanālus. Tam piekrīt arī K. Ozols, norādot, ka šobrīd e-komercijas izplatības rādītājs Baltijas valstīs ir ap 6-10%, bet Rietumeiropā 15-20%, kas liecina, ka šai biznesa nišai ir plašas attīstības iespējas.
Turpina K.Ozols: “Šobrīd tirgus situācija liecina, ka Latvijā e-komercijas tirgus nav tik attīstīts kā, piemēram, Vācijā vai Lielbritānijā, tomēr, manuprāt, tieši tagad Baltija un Somija pieredz nozīmīgas pārmaiņas, kas pozitīvi ietekmēs gan pircējus internetā, gan arī uzņēmējus, kuri pāriet uz šo biznesa virzienu. Latvijā tie varētu būt tieši mazie un vidējie uzņēmēji, kuriem nereti ir vajadzīgs pirmais solis, lai startētu citos tirgos. Arī mūsu kā tirdzniecības platformas mērķis ir panākt šī reģiona e-komercijas tirgu attīstību, uzņēmējiem, jo īpaši jaunajiem, palīdzot pārvarēt šaubas un bailes uzsākt biznesu un tā e-komercijas attīstību. Tirdzniecības uzsākšana pie mums, jau funkcionējošā e-veikala platformā, neprasa lielas sākotnējās investīcijas. Darbības uzsākšana un attīstība notiek bez sarežģītas birokrātijas, visiem nodrošinot vienus sadarbības nosacījumus, turklāt mēs nemitīgi strādājam pie to pilnveidošanas.”
Kārlis Ozols uzsver, ka šobrīd Baltijas reģionā ir “veselīga” e-komercijas vide, jo pagaidām nav izteikta lielo, globālo spēlētāju klātbūtne, kuri pat pēdējos gados atstājuši Eiropas tirgu.
“Nereti uzņēmēji aizmirst, ka šodien internetā iepērkas lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju, to darot vismaz reizi mēnesī. Turklāt, lai uzsāktu biznesa attīstību e-komercijas vidē, nav nepieciešams uzreiz veidot savu internetveikalu, kas prasa lielus ieguldījumus. 220.lv Marketplace šobrīd nodrošina platformu Baltijas un Somijas uzņēmumiem, aptverot četras valstis. Tas nozīmē, ka pārdevējiem ļaujam sasniegt kopskaitā 11 miljonus potenciālos pircējus,” piebilst K.Ozols.