Lai mazinātu alkohola patēriņu sabiedrībā, Saeimas Sociālo un darba lietu komisija konceptuāli atbalstīja grozījumus Alkoholisko dzērienu aprites likumā. Tie paredz ierobežot alkoholisko dzērienu reklāmu un mārketingu, alkohola pieejamību un sniegt papildu informāciju patērētājiem par tā sastāvu un kaitīgumu.
Pārmērīga alkohola lietošana ir viens no galvenajiem riska faktoriem, kas negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselību un apdraud arī apkārtējās sabiedrības veselību un drošību. Mūsu valstī 51 procents visu nāves gadījumu ir izskaidrojami ar riska faktoriem, kas saistīti ar uzvedību, tostarp alkohola lietošanu. Latvijā patērētais alkohola daudzums ir liels un joprojām pārsniedz Eiropas valstu vidējo rādītāju, teikts likumprojekta anotācijā.
Lai nodrošinātu patērētāju tiesības zināt alkoholisko dzērienu uzturvērtību, sastāvdaļas, kā arī brīdinātu atsevišķas sabiedrības grupas, kurām alkoholisko dzērienu lietošana ir bīstama veselībai, plānots noteikt papildu prasības alkoholisko dzērienu marķēšanai. Paredzēts, ka uz alkoholiskajiem dzērieniem būs jābūt izvietotam viegli pamanāmam un skaidri salasāmam papildu marķējumam un brīdinājuma piktogrammai nelietot alkoholiskos dzērienus grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli. Plānots noteikt pārejas periodu trīs gadus pēc likuma stāšanās spēkā, lai nodrošinātu paredzētā marķējuma izmaiņas. Tos produktus, kuri ražoti un marķēti pirms normas spēkā stāšanās datuma, varēs izplatīt, līdz beidzas to krājumi, paredz likumprojekts.
Paredzēts, ka mazumtirdzniecības vietās būs jāizvieto redzams uzraksts, kas brīdina, ka alkoholisko dzērienu lietošanai ir negatīva ietekme uz veselību, alkoholiskos dzērienus nedrīkst pārdot nepilngadīgām personām, kā arī nepilngadīgie nedrīkst tos iegādāties, lietot un glabāt.
Tāpat plānots noteikt aizliegumu tirdzniecības (tai skaitā izmantojot distances līgumu) un pakalpojumu sniegšanās vietās, kurām ir vai nav izsniegta speciālā atļauja (tostarp skaistumkopšanas saloni, frizētavas, kāzu saloni, elektropreču veikali, auto piederumu veikali u.c.), piedāvāt alkoholiskos dzērienus par velti, kā dāvanu vai kompensāciju.
Likumprojekts paredz noteikt, ka azartspēļu organizēšanas vietās būs aizliegta alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība to patērēšanai uz vietas pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām. Azartspēļu organizēšanas vietu apmeklētāji alkoholiskos dzērienus varēs iegādāties un lietot, atrodoties tikai savrup no spēļu automātiem. Šīs normas mērķis ir nodalīt divus atkarību raisošus procesus, teikts likumprojekta anotācijā.
Likumprojekts paredz noteikt aizliegumu tirgot plastmasas iepakojumos alkoholiskos dzērienus, kuru alkohola tilpuma koncentrācija pārsniedz 22 procentus un kuru tilpums nepārsniedz 0,2 litrus.
Tāpat paredzēts noteikt aizliegumu alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmai. Alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāmas plānots atļaut tikai vietās, kurās tie tiek tirgoti, to ražošanas vietās vai ražotāja telpās, kā arī tīmekļa vietnēs, tiešsaistē un tiešsaistes saskarnēs, kurās norisinās alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ar distances līgumu un ir saņemta speciālā atļauja (licence). Minētie ierobežojumi netiks attiecināti uz pašas preču zīmes vai brenda reklāmu, tā netiks ierobežota nevienā no informācijas kanāliem, norāda likumprojekta autori.
Lai mazinātu alkoholisko dzērienu popularitāti un pieprasījumu pēc tiem, kā arī, lai mazinātu alkoholisko dzērienu pārmērīgu un riskantu lietošanu iedzīvotāju vidū, likumprojekts paredz aizliegt mazumtirdzniecības vietās kopā ar alkoholisko dzērienu piedāvāt iegādāties ar atlaidi citu alkoholisko dzērienu, preci vai pakalpojumu. Tāpat plānots aizliegt kopā ar citu preci vai pakalpojumu iegādāties ar atlaidi alkoholisko dzērienu.
Vienlaikus komisijā konceptuāli atbalstīts arī saistītais grozījums Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā. Tas paredz aizliegt reklamēt alkoholisko dzērienu cenas vai atlaides. Pašlaik reklāma alum un vīnam televīzijā un radio ir atļauta.
Lai grozījumi stātos spēkā, tie vēl trīs lasījumos jāatbalsta Saeimā.