Šā gada pirmajā dienā degvielas uzpildes stacijās benzīns maksā par 1 līdz 6 centiem litrā dārgāk nekā aizvadītā gada pēdējā dienā, dīzeļdegviela – par 1 līdz 5 centiem litrā dārgāk. Iemesls – nodokļu izmaiņas, kas stājās spēkā līdz ar 2020. gada pirmo minūti, proti, augstāka akcīze un lielāks biodegvielas īpatsvars. Degvielas zaļināšana radīs problēmas tādu automašīnu īpašniekiem, kuru motori nav paredzēti, piemēram, 95. markas benzīna ar 10% bioetanola piejaukumu darbināšanai. Turpmāk šādos auto nāksies liet dārgāko – 98. markas degvielu.
Valsts ieņēmumu dienests iepriekš prognozēja, ka akcīzes nodokļa kāpums benzīna cenu sadārdzinās par 0,04 eiro litrā, dīzeļdegvielu – par 0,05 eiro litrā, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN). Savukārt Ekonomikas ministrija (EM) ir aplēsusi, ka biodegvielas īpatsvara palielinājums 95. markas benzīnu sadārdzinās par 4 līdz 5 centiem litrā, bet dīzeļdegvielu no aprīļa sākuma līdz oktobra beigām – par 1 līdz 2 centiem litrā. Līdz ar to nodokļu izmaiņu dēļ benzīns šogad būs par 8 līdz 9 centiem litrā dārgāks, dīzeļdegviela vasaras mēnešos – par 6 līdz 7 centiem litrā dārgāka.
Akcīze aug un aug
Iepriekšējo reizi akcīzes nodoklis degvielai tika paaugstināts 2018. gada 1. janvārī un mazākā apmērā nekā šogad. Pirms diviem gadiem dīzeļdegvielas cena janvārī kāpa par 3,6 procentiem, benzīna – par 3,9 procentiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Degvielas cenu kāpums sadārdzināja arī citas preces un pakalpojumus. Līdz ar akcīzes nodokļa palielināšanu naftas produktiem no 2018. gada 1. janvāra ir ievērojami samazinājies naftas produktu realizācijas apjoma pieauguma temps. 2017. gadā kopējais autodegvielu realizācijas apjoms pieauga par 5,17 procentiem, bet 2018. gadā pieaugums bijis vien par 1,19 procentiem. Degvielas tirgotāji to saista tieši ar akcīzes nodokļa palielinājumu, jo, saskaņā ar CSDD datiem, reģistrēto transportlīdzekļu skaits arvien pieaug un arī ekonomiskā attīstība valstī ir augšupejoša. Degvielas tirgotāji jau 2018. gadā ļoti izjuta klientu plūsmas pārorientēšanos no Latvijas uz Lietuvu, jo īpaši kravu pārvadājumu segmentā un pierobežā ar Lietuvu.
Tiesa, šogad akcīzes nodoklis degvielai paaugstināts arī Lietuvā – bezsvina benzīnam likme pieaugusi līdz 466 eiro par 1000 litriem. Taču, pat neraugoties uz to, tā ir zemāka nekā Latvijā (509 eiro par 1000 litriem) vai Igaunijā (563 eiro par 1000 litriem).
Lielāks biodegvielas īpatsvars
Līdz ar grozījumiem Ministru kabineta noteikumos, kas stājušies spēkā, šogad Latvijā minimālais biodegvielas piejaukums dīzeļdegvielai ir palielināts no 5 procentiem uz 7 procentiem, bet 95. markas benzīnam no 5 procentiem uz 10 procentiem. Ekonomikas ministrija atgādina, ka 95. markas benzīnam biodegviela tiek piejaukta visu gadu, taču dīzeļdegvielai biodegviela tiek piejaukta tikai siltajos mēnešos – laikā posmā no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim.
Līdz ar to 2020. gadā visās Baltijas valstīs tiek vienādotas minimālās biodegvielas piejaukuma prasības. EM skaidro, ka līdz šim katrā Baltijas valstī bija savas prasības biodegvielas piejaukuma īpatsvaram, kas sarežģīja piegādātājiem darbu. Igaunijā 2019. gadā degvielas tirgotājiem bija pienākums nodrošināt 6,4% biodegvielas īpatsvaru realizētajā degvielā, savukārt 2020. gadā tam jābūt 10 procentiem. Lietuvā 2019. gadā dīzeļdegvielu bija atļauts realizēt tikai tad, ja tās saturā vismaz 6,5-7 procentus no kopējā maisījuma tilpuma veidoja biodegviela, savukārt 95. markas benzīna saturā vismaz 4,5% procentus no kopējā maisījuma tilpuma bija jāveido bioetanolam, tam pieaugot līdz 9,5 procentiem 2020. gadā.
Saistībā ar izmaiņām EM brīdina, ka transportlīdzekļos, kuru motori nav paredzēti 95. markas benzīnam ar 10% bioetanola piejaukumu, ieteicams izmantot 98. markas benzīnu, kurā etanola saturs ir ierobežots līdz 5% no kopējā maisījuma tilpuma. Turklāt lielāks biodegvielas saturs degvielā palielinās degvielas patēriņu.
Vienlaikus EM atzina, ka biodegvielu cenas ir augstākas nekā fosilo degvielu cenas, tāpēc, pieaugot degvielas un biodegvielas maisījuma izmaksām, attiecīgi palielināsies arī pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ieņēmumi. EM prognozē, ka šo izmaiņu dēļ valsts budžetā 2020. gadā veidosies papildus PVN ieņēmumi 13,52 miljonu eiro apmērā un akcīzes nodokļa ieņēmumi 10,28 miljonu eiro apmērā
Jaunas marķēšanas prasības
Grozījumos MK noteikumos arī noteikts, ka no nākamā gada mazumtirdzniecības degvielas uzpildes iekārtas un to pistoles tiks marķētas tāpat kā citās ES valstīs. Ja benzīnā bioetanols tiek piejaukts robežās no 5 līdz 10 procentiem no kopējā maisījuma tilpuma, tas jāapzīmē ar marķējumu E10, ja līdz 5 procentiem, tad ar marķējumu E5; savukārt dīzeļdegvielas ar biodegvielas piejaukumu līdz 7% marķējumam jābūt B7.
Lai palīdzētu patērētājiem izvēlēties saviem transportlīdzekļiem atbilstošāko degvielu, Eiropas Savienībā tiek ieviestas jaunas marķēšanas prasības degvielas uzpildes stacijām un transportlīdzekļiem, kas ražoti pēc 2018. gada oktobra. Informācija par transportlīdzekļa saderību ar degvielu obligāti ir jānorāda uz transportlīdzekļa degvielas uzpildes tvertnes vāciņa vai tiešā tā tuvumā, kā arī transportlīdzekļa rokasgrāmatā. Līdzīgi marķējumi jānorāda arī uz degvielas uzpildes sūkņa un tā uzpildes pistoles.
Eiropas Autoražotāju asociācijas publicētā informācija liecina, ka transportlīdzekļa pielāgotība E10 benzīna izmantošanai ir atkarīga no transportlīdzekļa motora tipa, nevis transportlīdzekļa ražošanas gada. Tāpēc transportlīdzekļu īpašniekiem pašiem ir jāpārliecinās, vai to automašīnas ir paredzētas E10 degvielas izmantošanai. To iespējams izdarīt Eiropas Autoražotāju asociācijas tīmekļa vietnē vai pārbaudot transportlīdzekļa rokasgrāmatu, vai sazinoties ar oficiālo auto izplatītāju. Transportlīdzekļos, kuru motori nav paredzēti 95. markas benzīna ar 10 procentu bioetanola piejaukumu (95E10) izmantošanai, ieteicams izmantot 98. markas benzīnu (98E5), kurā etanola saturs ir līdz 5 procentiem no kopējā maisījuma tilpuma.
Arī iedzīvotājiem, kuri izmanto kādu dārza un meža tehniku, kas darbināma ar benzīnu, jāizvērtē, vai tā ir paredzēta E10 degvielas izmantošanai. Dārza un meža tehnikai, kas nav pielāgota E10 benzīna izmantošanai, var izmantot 98. markas benzīnu, kam bioetanola piejaukums ir līdz 5% no maisījuma kopējā tilpuma, vai šādai tehnikai speciāli paredzēto alkilāta benzīnu. Savukārt dīzeļdegvielu ar taukskābju metilestera jeb FAME saturu līdz 7% var izmantot visu veidu motoros.