Latvijas auto tirgus piedzīvo uzrāvienu – jaunu vieglo pasažieru automobiļu reģistrācija šī gada pirmajā pusgadā pieaugusi par gandrīz 30%, bet atsevišķos mēnešos kāpums ir gandrīz 40% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, liecina CSDD dati. Nozīmīgs kāpums novērojams tieši elektroauto segmentā, to veicināja gan iedzīvotāju pirktspējas atgūšanās, gan valsts atbalsta programmas privātpersonām. Vienlaikus atbalsta programmas uzņēmumu pārejai uz elektroauto nav pietiekami efektīvas, un tur nepieciešami uzlabojumi, norāda Luminor Līzings vadītājs Raivo Bāle.
Elektroauto ir būtiska tirgus daļa
Pieprasījumu pēc elektroauto veicina ne tikai kopējā ekonomiskā stabilizācija, Euribor likmes samazinājums un iedzīvotāju kopējā noskaņojuma uzlabošanās, bet arī vēlme ieguldīt ilgtermiņa risinājumos. Elektroauto Latvijā kļuvuši par būtisku tirgus daļu – šī gada pirmajos sešos mēnešos jaunu elektroauto skaits pieaudzis par 27,5%, salīdzinot ar 2024. gada pirmo pusgadu. Elektroauto šobrīd veido teju 7% no visiem jaunajiem reģistrētajiem auto, kamēr pirms pieciem gadiem šis rādītājs nesasniedza pat 1%. Daļēji to veicinājusi arī Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) programma, kas sniedz finansiālu atbalstu privātpersonām jaunu un lietotu elektroauto, kā arī plug-in hibrīdu iegādei. Ar līdzfinansējumu līdz šim iegādāts aptuveni katrs trešais elektromobilis vai ārēji lādējams hibrīds Latvijā. Taču programma pārsvarā tiek izmantota Rīgā un Pierīgā, kur ir pieejamāka infrastruktūra un lielāka pirktspēja – tas liek domāt par nepieciešamību uzlabot reģionālo pieejamību un atbalsta nosacījumus.
Atbalsts uzņēmumiem – liels potenciāls, vāja realizācija
Ieguvumi, ko sniedz pāreja uz elektroauto, ir pievilcīgi arī uzņēmumiem. Elektroauto var mazināt uzņēmuma kopējo CO2 nospiedumu, samazināt regulārās darbinieku ceļa izmaksas, kā arī padarīt pārvietošanos pilsētā ātrāku, tādējādi paaugstinot darbinieku efektivitāti. Atšķirībā no privātpersonām atbalsts bezemisiju autoparka veidošanai uzņēmumiem Latvijā ir nepietiekams. Līdz šim piedāvātās programmas gan no ES Atveseļošanas fonda, gan ALTUM nav spējušas motivēt uzņēmumus būtiski atjaunot savus autoparkus. Programmu zemā aktivitāte un ierobežotie rezultāti liecina par trūkumiem gan to struktūrā, gan izstrādē. Tādos brīžos efektīva sadarbība ar līzinga sabiedrībām programmu plānošanas stadijā ir kritiski svarīga, jo šobrīd tā bieži tiek veikta tikai programmu gala posmā, kad nosacījumi vairs nav pielāgojami tirgus realitātei. Tas ierobežo iespēju ņemt vērā uzņēmumu dažādās vajadzības, sākot no līzinga nosacījumiem līdz īpašumtiesību struktūrai.
Klimata un enerģētikas ministrija šobrīd uzsākusi plānot elektroauto atbalsta programmu mazaizsargātām mājsaimniecībām “Sociālā klimata plāna” ietvaros, kas varētu veicināt turpmāku elektroauto pieejamību lauku reģionos, tomēr detalizēti nosacījumi pagaidām ir neskaidri.
Elektroauto – vai tiešām ērti un izdevīgi?
Beigušies ir arī laiki, kad ar elektroauto īpašniekam bija sarežģīti atrast, kur to uzlādēt. Tagad uzlāde pieejama pat tirdzniecības centru stāvlaukumos, līdz ar to šo procesu var ērti veikt paralēli ikdienas gaitām. Vēl lielāku ieguvumu var saņemt tie, kuri iegādājas savu uzlādes staciju mājās, jo, lai gan tas sākotnēji prasa ieguldījumus, ilgtermiņā padara uzlādes procesu vēl ērtāku. Ir arī citas priekšrocības, piemēram, elektrisko spēkratu īpašnieki ir atbrīvoti no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas. Lētāka ir arī šāda auto apkope, jo nav nepieciešamas regulāras eļļas un filtru maiņa, kas katra var izmaksāt pat vairākus simtus eiro.
Elektroauto straujā izplatība Latvijā apliecina gan tirgus gatavību ilgtspējīgākai mobilitātei, gan pieaugošu sabiedrības interesi par videi draudzīgākiem risinājumiem. Svarīgi, ka, saņemot finansējumu elektroauto iegādei, atbalsts ir pieejams ne tikai no valsts puses, bet arī no aizdevējiem. Videi draudzīga transporta līzingam vai kredītam parasti ir izdevīgāki nosacījumi – zemākas procentu likmes.
Tomēr, lai šo pozitīvo tendenci nostiprinātu ilgtermiņā, jāveicina arī uzņēmējdarbības sektora iesaiste – ir būtiski jāuzlabo valsts atbalsta instrumenti un jānodrošina ciešāka sadarbība ar finanšu sektoru. Tikai tā iespējams paātrināt uzņēmumu autoparku pāreju uz elektroauto un padarīt ilgtspējīgu mobilitāti par pieejamu un ierastu iedzīvotāju un uzņēmumu izvēli.