Korejiešu reperis B.I, dziesmu autors, producents, dejotājs, daudzu jomu celmlauzis Dienvidkorejiešu mākslinieku vidū, uzstāsies koncertzālē Palladium šī gada 20. oktobrī.
B.I, īstajā vārdā Kims Han-Bins (Kim Han-bin), dzimis 1996. gada 22. oktobrī, ir Dienvidkorejas reperis, dziedātājs, komponists, ierakstu producents un arī dejotājs, tātad nav šaubu, ka ne vien mūziku, bet arī šovu viņš sev var nodrošināt arī pats. Par saviem pirmajiem elkiem, kurus klausoties, jau sākumskolā dzima sapnis arī kādreiz kļūt par reperi, B.I dēvē “Nelly”, “P. Diddy” un “Murphy Lee” (dziesma “Shake Ya Tailfeather”), kā arī “Jay-Z” (“Song Cry”) un Eminemu (“Lose Yourself”). Hiphops un R&B tā arī palika par iemīļotajiem žanriem un lielākajiem iedvesmas avotiem, bet par ļoti skaistu viņš uzskata arī “The Beatles” mūziku. Piemēram, dziesma “Savior”, ko B.I uzkomponējis citam māksliniekam vārdā “Lee Hi” 2021. gada septembrī, un “Alive” (2021. gada novembris) ir džeza iedvesmotas. Hits “Endless Summer” (2022. gada novembris) ir radies tropiskā klimata un EDM (Electric Body Music) ietekmes zonā, bet “Cosmos” tapis, saplūstot astoņdesmito gadu mataino rokmūzikai un sešdesmit gadu meiteņu popgrupu doo-wop vieglumam. Kaut B.I dziesmās lielākoties izmantotas elektroniskas skaņas, viņam ir arī akustiskas dziesmas, piemēram, “Remember Me” (2021. gada marts).
B.I daiļrade ir ļoti daudzveidīga – tajā bez repa un R & B parādās arī enerģijas pilnas un skaļas roka dziesmas, ļoti lipīis un melodiski popa hiti, pašam arvien biežāk, turklāt lieliski, dziedot, nevis repojot, jo tie, pat sastopoties vienas dziesmas ietvaros, ir divi ļoti dažādi pašizpausmes veidi. Kims sapludinot stilus, ja rodas sajūta, ka dziesmas vēstījumu sanāks nodot klausītājiem efektīvāk, kaut ko no sākotnējās idejas un ieceres pamainot, eksperimentējot ar dažādām skaņām, lai izmantotu visu savu radošo potenciālu, kas šķiet neizsīkstošs. Tomēr jārēķinās, ka nekas, protams, nav mūžīgs – mūsdienu pasaulē viss ātri mainās un, ja šodien tu vēl esi slavas visotnē, tad rīt tu vari tur vairs nebūt, atdodot vietu nākamajai mākslinieku paaudzei. Mūsdienu mūzikālie projekti netiek veidoti ar nolūku izmainīt populārās mūzikas vēsturi turpmākajās desmitgadēs, kā tas varbūt nebija gluži iecerēts, bet ir noticis, kopš pagājušā gadsimta vidus attīstoties rokmūzikai, jo arī neviens no klausītājiem nezina, kas skanēs viņa austiņās pēc gada.
- gadā, stāstot par savām dziesmu rakstīšanas metodēm, B.I teica, ka, tolaik vēl būdams mazpieredzējis, viņš ķēris un grābis visu, ko sastapis savā ceļā – filmas, izrādes, dzeju un savijis tā visa iespaidā atnākušo ar paša iekšējām sajūtām. “Mūzikai ir divas svarīgākās lomas – paņemt klausītāju savā varā, burtiski piespiežot klausīties, ja nebēgsi no koncerta vietas. Un otra mūkikas loma ir rosināt iztēli, kas var aizvest visdažādākajos virzienos, pat aizmirstot, kas bija sākumā, jo priekšplānā sen izvirzījies kaut kas cits, no kā iedvesmojoties, tu vari uzrakstī kādu stāstu vai uzgleznot savas abstraktās nākotnes vīzijas, ko ieraugot, kādam citam var šķist, ka viņš to jau ir kādreiz redzējis. Bet, noliekot visu iepriekšminēto malā – galvenais iemesls, kāpēc es komponēju un producēju mūziku, ir pavisam vienkāršs – man tas sagādā prieku. Tas man ir kā hobijs, ko joprojām nespēju sajust kā darbu, kam būtu mani kaut kā jālauž un jādisciplinē.”
Kims debitējis mūzikā 2015. gadā ar puišu grupu (boy band) “Ikon”, kas darbojās kompānijas “YG Entertainment” paspārnē, 2019. gadā viņš grupu atstāja, lai pievērstos solodarbībai. Kims bija grupas svarīgākais posms, kurš producēja un rakstīja gandrīz visu “Ikon” mūziku, tomēr pēc dažām epizodēm ar nelegālu vielu apriti viņam bija jāaiziet, un nelīdzēja arī publiskā atvainošanās faniem, ka viņam bijis grūts periods, kad tā sanācis – vēlāk tiesa lēma par šo pārkāpumu Kimam piespriest četrus gadus nosacīta soda. Tomēr ar grupu jau pirms tam paveiktais 2018. gadā Kimam bija atnesis nozīmīgo un prestižo “Melon Music Award” (Dienvidkorejas lokālais Grammy) kā “gada labākajam dziesmas autoram” – godalgotais hits “Love Scenario” žurnālā “Rolling Stone” 2023.gadā tika atzīts arī par vienu no “100 nozīmīgākajām dziesmām Korejas popmūzikas vēsturē”, pirms tam nonākot Dienvidkorejas Digitālo Čārtu virsotnē un iegūstot vēl vairākas Korejas mūzikas balvas. Paralēli Kims bija “uzaudzējis sev muskuļus”, ar panākumiem piedaloties konkursos un televīzijas šovos, kā arī rakstot dziesmas arī citiem savas tobrīd jau bijušās kompānijas mūziķiem MC Mong, Epik High, Winner, Blackpink, Psy, Seungri, Lee Hi un Eun Ji-won.
- gadā Kims debitēja kā solomākslinieks ar labdarības singlu “Midnight Blue” (Love Streaming) un albumu “Waterfall”, pats izveidojot arī savu ierakstu kompoāniju “131”, ko sākotnēji arī vadīja, bet vēlāk nodeva šīs lietas biznesa profesionāļiem, paliekot tikai pie radošās darbības.
Visā pasaulē 2021. gada maijā izdotajā singlā “Got It Like That” piedalījās amerikāņu mākslinieki “Destiny Rogers” un “Tyla Yaweh”, bet dziesmas “Illa Illa” videoklips pirmajās 24 stundās pēc publicēšanas bija jau sapelnījis 12,7 miljonus skatījumu, kļūstot arī par pirmajās 24 stundās visvairāk skatīto “K-pop” vīriešu kārtas māksinieka debijas mūzikas video. B.I kļuva arī par pirmo dienvidkorejieti, kurš uzstājies festivāla Lollapalooza Vācijas versijā Berlinē. 2022. gada janvārī B.I kļuva arī par pirmo ne vien K-pop, bet Āzijas mākslinieku, kurš piedalījies ASV Skaņu Ierakstu akadēmijas veidotā digitālo priekšnesumu sērijā “Grammy Global Spin”, izpildot versiju ar dzīvo grupu dziesmai “Nineteen” no albuma “Cosmos”. 2022. gadā ar singlu “BTBT” un “EP Love or Loved Part.1” Kims pieteica globālo albumu “Love or Loved”, kam sekoja pagaidām pēdējais “To Die For” 2023. gada jūnijā.
Savā pirmajā Eiropa turnejā “Love or Die” viņš devās tikai 2023. gada rudenī, uzstājoties četrpadsmit valstīs, un iekļaujot tūres maršrutā arī Luksemburgu, Igauniju un Somiju, kur Dienvidkorejas mākslinieki uzstājušies reti. Lielākā daļa koncertu tika pilnībā izpārdoti, liecinot, ka Eiropa B.I gaidīja un nevarēja vien sagaidīt jau sen. Mūzikas žurnāla “Rolling Stone” britu izdevums augstu (5 no 5) novērtēja koncertu Londonā, dāsni bārstoties ar komplimsntiem, nodēvējot to par “dzīvā priekšnesuma meistarklasi” un “eiforijas varā pavadītu perfektu nakti, kas bija neatkārtojama un paliks atmiņā uz visiem laikiem”.
B.I turpina strādāt visos virzienos – šīgada martā izdots pirmais japāņu izdevums – EP, “Tadaima” ar diviem singliem, bet pavisam kopā tās ir piecas dziesmas, kas oriģināli sarakstītas japāņu valodā, piedaloties arī japāņu reperiem “Sky-Hi” and “Chanmina”. Uzreiz pavasarī izziņota arī B.I otrā Āzijas turneja no maija līdz jūlijam, kura tika atklāta mājās – Seulā 17. un 18, maijā, un talāk notiek koncerti Honkongā, Bangkokā, Singapūrā, Manilā, Džakartā, Kuala Lumpur un Makau, kur mākslinieks jau sen jūtas kā zivs udenī un iegūs labu ieskrējienu nākamajai Eiropas tūrei, kuras ietvaros viesosies arī pie mums. Vēl ceļojot pa dzimto Āziju, 20.maijā visā pasaulē iznācis singls “Tasty”, kura veidošanā piedalījušies amerikāņu producenti “Malibu Babie” un “Vaughn Oliver”.
Kopš 2016. gada B.I regulāri iesaistījies labdarībā, privāti ziedojot iespaidīgas summas, lai palīdzētu nelaimē nonākušiem cilvēkiem un dzīvniekiem pēc milzīgiem mežu ugunsgrēkiem. ”Covid-19” pandēmijas laikā Kims ziedojis simtiem tūkstošu sejas masku, kas nogādātas senioriem, bērniem, maznodrošinātajiem Dienvidkorejā, Ķīnā, Taizemē, Japānā, Indonēzijā un Vjetnamā.
K-Pop (Korean Popular Music) termins kļuva starptautiski populārs jaunā gadsimta sākumā, korejiešu mūziķiem arvien biežāk gūstot panākumus citās zemēs ar mūziku, kurā kā rasolā vai soļankā samesti kopā žanri no visas pasaules – pops, hiphops, R&B, roks, džezs, gospeļi, regejs, elektroniskā deju mūzika, folks, kantrī, disko un klasiskā mūzika, nespējot zem visas šīs lavīnas atstān nekustīgas arī Korejas tautas mūzikas tradīcijas.
K-Pop pašlaik ir pārņēmis pasauli, un tas apbūris visdažādāko vecumu un sabiedrības slāņu cilvēkus, bet visvairāk tomēr bērnus un jauniešus. Eiropietim, amerikānim vai austrālietim Āzijā notiekošais ir pavisam citāda, eksotiska kultūrvide, kur viss nereti notiek raibi pārspīlētā, dažkārt arī bezgaumīgā formā, Āzijas pamatiedzīvotājiem pārprotot kāda žanra sākotnējo jēgu, un atkal ir uzpūdēta svaiga augsne, kurā var veidoties kaut kas unikāls. Pirmais no Dienvidkorejas nākušas mūzikas popularitātes vilnis bija vēl krietni pirms “K-Pop” – Korejas meiteņu grupa “The Kim Sisters” ieguva milzu popularitāti pagājušā gadsimta vidū – piecdesmitajos gados, dziedot lielākoties amerikāņu popmūzikas hitu kaverversijas. Šīs trīs jaunās, ļoti artistiskās un talantīgās dāmas vismaz divdesmit reižu uzstājušās slavenajā Eda Salivana televīzijas šovā, kur aicinātas, lai liktu pasaulei noticēt, ka rokenrolam nav robežu. Tomēr nu jau vārds “rokenrols” kļuvis par pieticīgu, jo pasaulē pēdējās desmitgadēs daudz kas mainījies, turklāt šie procesi ne vien turpinās, bet uzņem arvien lielākus apgriezienus.
Koncerts gaidāms šī gada rudenī – 20. oktobrī, koncertzālē Palladium Rīga. Biļetes tirdzniecībā no 28. jūnija plkst. 10.00 “Biļešu Serviss” tīklā.