Kur pazuduši lēti jaunie auto un ko varat sagaidīt par 20 000 eiro?

Pirms desmit gadiem par 10 000 eiro varēja nopirkt jaunu ekonomiskās klases automobili, bet labi aprīkoti kompaktie hečbeki ar vidēji jaudīgu dzinēju maksāja ap 20 tūkstošiem. Šodien aina ir pavisam citāda, un 30 000 eiro var nākties maksāt pat par Dacia. Kur gan palika visi pieejamie jaunie auto un ko patlaban var dabūt par 20 tūkstošiem?

Lētāko modeļu cenas gandrīz dubultojušās

Pārskatot desmit gadu senu auto presi, var tikai pabrīnīties par toreizējo aktualitāšu cenām. Piemēram, Opel Astra maksāja no 14 611 eiro, mazās klases Hyundai i20 cena bija 11 890 eiro, bet Dacia reklamēja Duster kā lētāko krosoveru tirgū, par to prasot vien 10 000 eiro.

Tagad Opel Astra bāzes cena ir gandrīz divreiz augstāka – dīleri prasa, sākot no 24 400 eiro. Lētākais Hyundai i20 modelis ar mazjaudīgu atmosfērisko dzinēju (79 ZS) maksā no 17 000 eiro. Ja vēlaties sparīgāku turbomotoru, cena uzlec līdz 22 000 eiro, taču tas pieejams tikai ar manuālo pārnesumkārbu. Dacia Duster nu maksā no 18 190 eiro, bet, ja vēlaties pilnpiedziņas vai hibrīda modeli, bāzes cena pārsniedz 24 000 eiro. Ir, par ko padomāt…

Pašlaik tirgū ir tikai viens pilnpiedziņas automobilis, kas pieejams par mazāk nekā 20 000 eiro, un tas ir Suzuki Swift, kas maksā, sākot no 18 990 eiro. Japāņu modelis ir pieejams vienā vienīgā izpildījumā, kas ietver visu – klimata iekārtu, tālruņa bezvadu pieslēgumu ar Android Auto vai Apple CarPlay, adaptīvo kruīza kontroli un aizmugures skata kameru, tāpēc papildu ekstras nevar palielināt tā cenu.

Inflācija, pandēmija un drošības standarti

Šā vai tā, par jauniem automobiļiem, kas maksā 10 000 eiro, ir jāaizmirst. Ja meklējat kompaktu modeli, jārēķinās ar vismaz 20 000 eiro. Kāpēc automobiļi tā sadārdzinājušies?

“Automašīnas kļūst dārgākas tāpat kā visas pārējās preces. Tā ir dabiskā inflācija. Tā gan uzlēca pandēmijas laikā, kad radās pēkšņs mikroshēmu deficīts, bet tagad ir atgriezusies normālā līmenī,” skaidro Agris Dulevičs, Latvijas vadošā auto vēstures servisa AutoDNA vadītājs.

Mikroshēmu trūkums lika ražotājiem pārvērtēt savu modeļu klāstu un atteikties no lētākajiem produktiem. Ja uzņēmums varēja ražot tikai ierobežotu skaitu automašīnu, tas izvēlējās dārgākus modeļus, kas nes lielāku peļņu. Mazākās klases un lētākie modeļi tādējādi ir gandrīz pazuduši.

“Faktiski tas, kas pirms dažiem gadiem maksāja 10 000 eiro, nu maksā 13 000. Inflācija paaugstina cenu. Bet mazās klases automašīnu cenas vēl vairāk paaugstina Eiropas Savienības drošības prasības. Atceros, kā kādā intervijā Dacia pārstāvis minēja, ka viņi varētu ražot ļoti lētu Duster, bet to vienkārši nevarētu pārdot Eiropā, jo šeit automašīnām jābūt aprīkotām ar automātisko avārijas bremzēšanu, joslas pamešanas brīdinājumu un daudzām citām tehnoloģijām, kas cenu paaugstina vismaz par diviem tūkstošiem eiro,” piebilst Agris.

Lētus auto var saskaitīt uz pirkstiem

Tātad ko var nopirkt par mazāk nekā 20 000 eiro? Lētākais modelis ir Dacia Sandero, kura cena sākas no 14 500 eiro. Faktiski lielākā daļa Dacia modeļu ir diapazonā līdz 20 000 eiro: Jogger cenas sākas no 17 000 eiro, Duster – no 18 000 eiro. Tomēr par šo cenu jums nāksies samierināties ar priekšpiedziņas modeļiem ar manuālo pārnesumkārbu.

Par 15 790 eiro var iegādāties Citroën C3, bet tam arī būs manuālā pārnesumkārba, un, ja vēlaties multimediju ekrānu, cena pieaugs līdz gandrīz 19 000 eiro. No lielākiem modeļiem par 19 000 eiro var iegādāties Kia Ceed bāzes versiju, bet arī tai ir tikai manuālā pārnesumkārba. Ja meklējat automašīnu ar automātisko pārnesumkārbu, pieejams mazais Kia Picanto ar 79 ZS dzinēju, kura cena ir 19 000 eiro.

Šajā ierobežotajā budžetā Suzuki piedāvā lielāku elastīgumu. Swift modelis ar priekšējo riteņu piedziņu un manuālo pārnesumkārbu maksā 18 000 eiro, bet ar automātisko CVT pārnesumkārbu – 19 000 eiro. Par to pašu cenu CVT pārnesumkārbu var nomainīt pret pilnpiedziņu.

“Pieejamo automašīnu klasē Dacia agrāk bija numur viens, bet tagad tam ir konkurenti. Suzuki zīmols šķiet aizmirsts un nepievērš īpašu uzmanību, bet tas ražo uzticamus, nepretenciozus automobiļus ar labu pamata aprīkojumu, kas gan no ārpuses, gan no iekšpuses izskatās kā šīs desmitgades modeļi un tiek pārdoti par saprātīgu cenu. Redzot, kā Dacia ar šādu filozofiju ir izaugusi, ir dīvaini, ka Suzuki neizvērš reklāmu un nepozicionē sevi skaidrāk šajā segmentā,” teic AutoDNA vadītājs.

Bet varbūt lietotu?

Daudzi Latvijas un Baltijas kaimiņvalstu iedzīvotāji pie ierobežota budžeta priekšroku retrospektīvi devuši augstākas klases lietotām automašīnām. Tomēr jauno auto pārdošanas apjoma pieaugums liecina, ka šī tendence pakāpeniski mainās.

“Ja runā par lietotām automašīnām, arī to cenas ir pieaugušas. Ja par 20 000 eiro vēlaties gandrīz jaunu auto, jums paliek kompakti, bet ekonomiski modeļi, piemēram, Kia Ceed, Škoda Scala vai stipri lietoti Golf. Par šādu naudu neko īpašu neatrast. Protams, varat iegādāties vecāku BMW vai Audi, bet, ja uzreiz jāmaina sadales ķēde, jāremontē balstiekārta vai jālabo citas daļas, un pirmā vizīte servisa centrā izmaksā vairāk nekā 2000 eiro, cena vairs nešķiet tik pievilcīga. Un jums joprojām ir vecs auto. Daudzi cilvēki nepietiekami novērtē uzturēšanas izmaksas, kas lietotiem auto ir ievērojami augstākas nekā, piemēram, jaunam Suzuki,” rezumējot piebilst auto tirgus speciālists.

Komentāri

cumshots vines.https://www.yoloxxx.com/

www.yaratik.pro