Iepazīstoties ar publiski pieejamo “Deklarācijas par Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību” projektu, biedrība “Latvijas Ceļu būvētājs” (LCB), konstatē, ka autoceļiem tajā ir veltītas tikai dažas lielākoties deklaratīvas frāzes.
“Deklarācijas sastādītāji vai nu nezina, vai izliekas nezinām, ka 2020. gadā beigsies Eiropas Savienības finansējums autoceļiem. Būtu tikai pašsaprotami, ja deklarācijā tiktu sniegta atbilde uz jautājumu, kā dzīvot turpmāk un kā tiks aizvietoti trūkstošie 100 – 120 miljoni EUR gadā. Tā vietā politiķi vārsmo: “Turpināsim pilnveidot autoceļu finansēšanas modeli, mazāk izmantotos vietējos ceļus nododot pašvaldībām,”” apglavo LCB paziņojums.
“Nav saprotams, ko jaunā valdība turpinās pilnveidot. Ja pašreizējo finansēšanas modeli, kad nauda tiek atvēlēta no budžeta kopējā katla, tad vispār nav skaidrs, ko vēl tur pilnveidot. Savukārt, ja tiek paredzēts ceļu nozares finansēšanai novirzīt autoceļu lietotāju samaksātos nodokļus un nodevas, tad tas tā arī būtu skaidri jāpasaka,” uzskata LCB valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš.
“Deklarācija sola turpināt “mērķtiecīgu autoceļu atjaunošanu visā Latvijā, īpašu uzmanību pievēršot ceļiem ar augstu satiksmes intensitāti un ceļiem uz novadu centriem”. Respektīvi, tiek turpināts solīt to, ko solīja arī iepriekšējās valdības. Taču nav skaidrs, kāpēc šai valdībai ar solījuma izpildi varētu veiksies labāk, ja zināms, ka ES naudas nebūs, bet, ar ko aizvietot trūkstošos līdzekļus, jaunajai valdībai nav ne jausmas,” uzskata LCB.
“Politiķiem nevajadzētu gluži kā strausiem bāzt galvu smiltīs un izlikties, ka nekādas problēmas nav un arī 2020. gadā nauda ceļu remontiem joprojām būs. Visu cieņu aviopārvadājumiem un topošajam “Rail Baltica” dzelzceļam, kam deklarācijā ierādīta goda vieta, taču pašlaik un arī pēc 2020. gada Latvijas iedzīvotāji lielākoties pārvietosies pa autoceļiem, kas tiek remontēti vismaz divas – trīs reizes retāk, nekā nepieciešams, jo tam vienkārši nav finansējuma. Problēmas ignorēšana neliecina par profesionalitāti, bet deklarācijas sadaļa par autoceļiem liek secināt, ka Jaunajai konservatīvajai partijai, kas atbild par satiksmes jomu, nav izdevies izmainīt “Jaunās Vienotības” iedibinātās tradīcijas un ienest dokumentā konkrētumu. Atliek cerēt, ka līdz brīdim, kad tiks apstiprināta valdība, deklarācijā vēl būs izmaiņas un bez vispārīgiem labiem nodomiem parādīsies arī risinājumi,” rezumē A. Bērziņš.