Skolu tīkla optimizācijas sekas būs tādas, ka tūkstošiem bērnu nevarēs mācīties augstskolās, intervijā “Ventas Balss” sacīja partijas “Latvijai un Ventspilij” valdes priekšsēdētājs Aivars Lembergs.
Viņš norādīja, ka 2018. gadā Ministru kabinets pieņēma noteikumus par izglītības kvalitātes kritērijiem vidusskolās, nosakot, ka pēc desmit gadiem varēs pastāvēt tikai tās vidusskolas, kur centralizētā eksāmena rezultāti vidēji skolā būs virs 60% priekšmetā. Tai laikā bija 330 vidusskolas, un izanalizējot izrādījās, ka tikai desmit vidusskolas atbilst, tātad 320 tiek slēgtas.
“Jā, turklāt Kurzemē, Vidzemē, Zemgalē – neviena, piecas Rīgā un piecas Latgalē. Pirms noteikumu pieņemšanas es pat uztaisīju karti un to parādīju, jautājot – vai saprotat, ko jūs darāt? Ko tie bērni darīs, kad pabeigs 9. klasi? Viņš saka – lai iet uz tehnikumiem! Bet tehnikumi taču nav gatavi tādam audzēkņu pieplūdumam! Vienalga noteikumus pieņēma, un tie pilnībā stāsies spēkā 2028. gadā. 2022. gadā centralizētajā eksāmenā matemātikā rezultāts virs 60% bija 30 vidusskolās no 280. Tas ir vairāk, bet šis skaitlis mainās atkarībā no tā, cik sarežģīti ir uzdevumi. Izdod noteikumus, bet nav analīzes – ja būs tādi noteikumi, būs tādi rezultāti? Tūkstošiem bērnu paliks aiz borta. Ja nebeigs vidusskolu, viņi nevarēs mācīties augstskolās,” skaidroja politiķis.
“Visvairāk tiek veicināts, lai būtu vidusskolas klasē vairāk nekā 28 bērni. Bet ir sanitārās normas, turklāt tās tika palielinātas. Pārsvarā visi mācās padomju laikā būvētās skolās, kur klases lielums ir tāds, ka tajā nevar būt vairāk par 24 bērniem, lai izpildītu sanitārās normas. Ventspilī ir tikai viena skola, kur klasē var būt 26 bērni. – tā ir 6. vidusskola, kas uzbūvēta pēdējā. Tātad uzraksta kritēriju, bet tas, vai tādas skolas vispār ir, viņus neinteresē. Tāda ir tā reformu sagatavošanas kvalitāte,” turpināja Lembergs.
“Protams, Lembergu klāt laist pie tādas sarunas nevar – es viņus uzdzīšu kokā un nevis ar pātagu vai rungu, bet ar elementāru jautājumu: parādiet man analīzi! Un kas ir galvenais – kvadrātmetri vai pedagogs? Izšķirošais ir pedagogs. Jūs varat sapirkt tūkstošiem datoru, katram bērnam iedot pa diviem, bet tas nemainīs izglītības kvalitāti. Mūs, vecākus, jau interesē izglītības kvalitāte, bet par to, kā to uzlabot, faktiski nerunā,” atzina Lembergs.
Pēc viņa teiktā, Kučinskis 2018. gadā uz Saeimu virzīja arī lēmumu par pāreju uz jauno izglītības saturu: “Toreiz prasīju – iedodiet man plānu par skolu, pedagogu, vecāku, skolēnu gatavību pārejai uz jauno izglītības saturu, kas ir radikāli citādāks. Tāda nebija. Nevar taču pāriet uz jauno izglītības saturu, ja izglītības sistēma tam nav gatava! Taču to pieņēma. Ir pagājuši pieci gadi, māca jaunu izglītības saturu, bet līdz šim brīdim nav visu nepieciešamo mācību līdzekļu. Skolotāji katrs individuāli vai grupās strādā kā izglītības satura veidotāji.”