Jau sen aiz kalniem ir laiks, kad bankas Latvijā maksāja saviem klientiem par iespēju apgrozīt tām uzticēto naudu. Šobrīd no tā, ka nauda atrodas kontā, klienti negūst nekādu finansiālu ieguvumu, izņēmums ir vienīgi termiņnoguldījumi, bet arī ar ļoti niecīgu procentu likmi. Taču, sākot ar nākamo gadu, SEB bankas klientiem būs pat jāmaksā par to, ka uztic savu naudu bankai.
Izmaiņas SEB bankas pakalpojumu cenrādī, kas stājas spēkā 2020. gada 3. janvārī, liecina, ka tiek ieviesta norēķinu konta apkalpošanas ikmēneša maksa 0,70 eiro apmērā. Tā tiks piemērota par katru klienta kontu un ja tādi būs, piemēram, divi vai trīs, tad maksa attiecīgi dubultosies vai trīskāršosies. No konta apkalpošanas maksas tiks atbrīvoti jaunieši līdz 18 gadu vecumam un klienta komplektu lietotāji (ieskaitot komplektos iekļautos dalībniekus). SEB bankas privātpersonu segmenta komunikācijas vadītāja Elīna Neimane Neatkarīgajai skaidro, ka banka šādu lēmumu pieņēmusi, novērtējot pakalpojumu uzturēšanas izmaksas. «Ja pakalpojumu uzturēšana sadārdzinās, izvērtējam tā atspoguļošanu arī cenā. Vienmēr esam uzsvēruši: jo ciešāka ir klienta sadarbība ar banku, jo labākus nosacījumus varam viņam nodrošināt. SEB bankas gadījumā viens no sadarbības apliecināšanas risinājumiem ir klientu komplekti, kuros par fiksētu mēneša maksu klienti var izmantot virkni bankas pakalpojumu izdevīgāk. Joprojām saglabājam pieeju, ka norēķināties internetbankā ir izdevīgāk, nekā nākot uz filiāli,» sacīja E. Neimane. SEB bankā komplektu cenas svārstās no 0,70 eiro mēnesi (Jauniešu komplekts) līdz 5 eiro mēnesī (Ģimenes komplekts). Tāpat dārgāk SEB bankas klientiem nāksies maksāt par maksājumu kartes saņemšanu bankas filiālē. Maksājumu kartes izgatavošanas maksa, saņemot to bankas filiālē, turpmāk būs 5 eiro pašreizējo 1,20 eiro vietā, savukārt maksājumu kartes izgatavošanas maksa, saņemot to pa pastu, – 1,20 eiro. Jauniešiem līdz 18 gadu vecumam maksājumu kartes izgatavošanas maksa, saņemot gan filiālē, gan pa pastu būs 1,20 eiro. Kartes sūtīšana pa pastu Latvijas teritorijā būs bez maksas, savukārt sūtīšana uz ārzemēm – 6 eiro pašreizējo 2,85 eiro vietā. Tāpat pieaugs SEB fondu turēšanas komisijas maksa no pašreizējiem 0,005 procentiem uz 0,015 procentiem, bet pirkšanas darījumiem komisija netiks piemērota. Bankas piekrišanas sagatavošana kredītam, noformēšana un saskaņošana pēc klienta pieprasījuma jau pēc diviem mēnešiem maksās, sākot no 70 eiro, pašreizējo 20 eiro vietā. Lai gan valsts amatpersonas un bankas mudina iedzīvotājus vairāk izmantot bezskaidras naudas norēķinus, SEB banka ar nākamo gadu samazina skaidras naudas iemaksas limitu bankomātos. Pašreiz tie ir 15 000 eiro gadā, bet, sākot ar 2020. gadu, – vairs tikai 7000 eiro gadā. Tiesa, ne visas izmaiņas būs klientiem neizdevīgākas. Ar nākamo gadu tiks samazināta maksa par kodu kalkulatora izsniegšanu un aizvietošanu – tā būs 9 eiro pašreizējo 20 eiro (izsniegšana) un 10 eiro (aizvietošana) vietā. Klienti gan priecātos, ja kodu kalkulatoru cenas būtu samazinātas jau šogad, jo jauno prasību dēļ daļa banku, to skaitā SEB banka, septembra sākumā atteicās no bezmaksas kodu kartēm, tās aizvietojot ar kodu kalkulatoriem un smartID. Līdz ar to daudzi SEB bankas klienti, kuri kaut kādu apstākļu dēļ nevarēja vai negribēja izmantot viedos risinājumus, kodu kalkulatorus jau ir iegādājušies.
Swedbank, Banka Citadele un Luminor šobrīd neapsver iespēju likt klientiem maksāt par konta apkalpošanu. «Swedbank maina cenrādi reizi gadā, un tas parasti notiek katra gada rudenī. Šī gada izmaiņas jau ir veiktas, un maksa par konta apkalpošanu tajā nav iekļauta. Tātad maksa par standarta konta apkalpošanu netiks iekasēta,» Neatkarīgajai solīja Swedbank mediju attiecību vadītājs Jānis Krops. Tāpat Citadeles valdes loceklis Vladislavs Mironovs Neatkarīgajai apliecināja, ka Banka Citadele šobrīd neplāno ieviest maksu par konta apkalpošanu. «Mēs strādājam pie tā, lai klientiem atvieglotu finanšu pakalpojumu lietošanu un vienkāršotu procesu – privātpersonām tas nozīmē fiksētu maksu par ikdienas pamatpakalpojumu, maksājot tikai 1,20 mēnesī par tirgū konkurētspējīgāko maksājumu karti, kas, piemēram, ietver bezmaksas pārskaitījumus visā Eiropā. Tāpat klienti īpaši novērtē jauno pakalpojumu – vairākās filiālēs uzreiz saņemt maksājuma karti, neprasot par to papildu atlīdzību un neliekot klientiem vairākas dienas gaidīt kartes piegādi. Klienti, kuri piesakās maksājumu kartei mobilajā lietotnē vai mājaslapā, bez maksas saņem kartes piegādi sev ērtajā vietā,» sacīja V. Mironovs. Arī Luminor Privātpersonu segmenta vadītājs Normunds Rudzītis Neatkarīgajai apliecināja, ka klientiem nav atsevišķas maksas par konta apkalpošanu un tādu arī netiek plānots ieviest. Taču gluži par brīvu klientu apkalpošana arī nenotiek. «Kļūstot par Luminor klientu, mēs piedāvājam izvēlēties standartizētus un klientu paradumiem piemērotus komplektus, kuru mēneša maksa ir, sākot no 1 eiro, un tas ietver noteiktu pakalpojumu uzturēšanu. Piemēram, klientiem ir iespēja izvēlēties MINI komplektu, kas ir par brīvu, ja uzkrājums pārsniedz 5000 eiro. Ja klients ir aktīvāks pakalpojumu lietotājs, tad var izvēlēties Pamata komplektu, uz ko senioriem virs 65 gadiem ir 30% atlaide. Tad atkarībā no klientu paradumiem un finanšu aktivitātes mēneša maksa ir no 1,54 eiro mēnesī, un tajā ir iekļautas visas konta uzturēšanas izmaksas, paziņojumu īsziņas u.tml.,» skaidroja N. Rudzītis.
Pirmajā pusgadā Latvijas komercbankas kopumā ir nopelnījušas 127 miljonus eiro, liecina Finanšu