Laikā, kad aizvien vairāk ikdienas darījumu notiek tiešsaistē, droša personas identitātes apliecināšana kļūst īpaši nozīmīga. Viens no populārākajiem autentifikācijas rīkiem Latvijā ir Smart-ID lietotne, ko iedzīvotāji izmanto, lai piekļūtu internetbankai, veiktu pirkumus vai izmantotu dažādus tiešsaistes pakalpojumus. Tomēr līdz ar ērtībām var pieaugt arī riski – krāpnieki kļūst arvien izsmalcinātāki, cenšoties iegūt piekļuvi citu cilvēku datiem un finanšu līdzekļiem. “Luminor” bankas krāpšanas novēršanas eksperte Marija Celma atgādina – lietojot Smart-ID, ir īpaši svarīgi pievērst uzmanību paziņojumiem, ko saņemat lietotnē, un vienmēr pārliecināties, kādas darbības tiek apstiprinātas.
“Smart-ID lietotnes izmantošana Latvijā turpina augt – to aktīvi lieto ap 1,2 miljoni iedzīvotāju, un ik mēnesi tiek veikti vidēji 30 miljoni darījumu. Smart-ID pēdējo gadu laikā ir nostiprinājis savu pozīciju kā uzticamākais eID rīks ne tikai Latvijā, bet arī Baltijā – visās trīs valstīs kopā vidēji tiek veikti 75 miljoni transakciju mēnesī, turklāt Smart-ID turpina novērot stabilu lietotāju pieaugumu, kas apliecina arvien lielāku lietotnes nozīmi ikdienas finanšu un digitālajos pakalpojumos. Tomēr līdz ar pieaugošo popularitāti palielinās arī krāpniecības mēģinājumi. Lietotāji visbiežāk kļūst par krāpnieku upuriem, jo automātiski apstiprina pieprasījumus, ne vienmēr pārliecinoties, kāds maksājums vai darbība tiek īstenota. Krāpnieki prasmīgi izmanto pārliecinošu saziņu, piemēram, viltus zvanus, SMS ziņas un saites, lai maldinātu un iegūtu piekļuvi lietotāja datiem,” uzsver Ludmila Bērica, SK ID Solutions Latvijas filiāles vadītāja.
Apstiprini tikai to, ko pats esi ierosinājis
Ja tiek saņemts Smart-ID pieprasījums, bet nekādas darbības nav veiktas, piemēram, pieslēgšanās internetbankai vai mēģinājums veikt maksājumu, tad PIN koda pieprasījums ir jānoraida, spiežot “Atcelt”. Šāda piesardzība ir svarīga, lai nepieļautu to, ka krāpnieki piekļūst finanšu līdzekļiem vai personas datiem. Vienmēr rūpīgi pārbaudiet, kāds pieprasījums tiek attēlots Smart-ID lietotnē, un, ja rodas šaubas – pārtrauciet jebkuras darbības un sazinieties ar banku.
Salīdzini Smart-ID informāciju ar to, ko redzi ekrānā
Lietojot Smart-ID, ir ļoti svarīgi rūpīgi pārbaudīt informāciju, kas tiek attēlota gan lietotnē, gan tiešsaistē, kur veicat konkrēto darbību – pieslēgšanos internetbankai, maksājumu vai citu darījumu. Īpaša uzmanība jāpievērš diviem drošības elementiem: kodam, kas redzams jūsu ierīcē Smart-ID lietotnē, un kodam, kas redzams vietnē, kur veicat darbību. Pirms PIN koda ievades vienmēr jāpārliecinās, ka abi kodi sakrīt. Tāpat jāpārbauda arī maksājuma summa, vai tā ir tieši tāda, kādu plānojāt apstiprināt.
Lai gan Luminor bankas pērnā gada nogalē veiktās aptaujas dati liecina, ka vairāk nekā puse jeb 54%* iedzīvotāju vienmēr pārbauda PIN kodu atbilstību, tomēr 38% atzīst, ka to neizdara vienmēr vai daži pat dažreiz vai reti.
Neizpaud PIN – pat ne tuvākajiem
Smart-ID PIN kodi kalpo kā digitālais paraksts, tā ir personiska informācija, ar kuru iespējams piekļūt jūsu datiem un veikt finanšu darījumus. Tāpēc tos nekad nevajadzētu izpaust citiem, pat ne tuvākajiem draugiem vai ģimenes locekļiem. Smart-ID PIN1 un PIN2 ir jāglabā tikpat rūpīgi kā bankas kartes vai tālruņa piekļuves dati, praksē šos ieteikumus cilvēki nereti neievēro, kas var novest pie identitātes zādzības un nevēlamu darbību veikšanas. Tāpat svarīgi izvēlēties pietiekami sarežģītus PIN kodus. Ieteicams izvairīties no viegli uzminamām kombinācijām, piemēram, “1234”, “0000” vai sev nozīmīgiem datumiem. Krāpnieki paļaujas, ka Smart-ID lietotājs pats apstiprinās ierosinātās darbības, vai nu neiedziļinoties pieprasījuma būtībā, vai arī krāpnieku maldināšanas ietekmē.
Izvēlies uzticamas lietotnes un rūpējies par atjauninājumiem
Viedtālrunī glabājas liela daļa personiskās un finanšu informācijas, tāpēc, lai nodrošinātu tajā esošo datu drošību, ir svarīgi tālrunī lejupielādēt tikai pārbaudītas un uzticamas lietotnes no oficiālajiem lietotņu veikaliem, piemēram, Google Play vai App Store. Ne mazāk būtiski ir regulāri atjaunināt gan pašas lietotnes, gan ierīces operētājsistēmu, jo atjauninājumi bieži vien ietver drošības uzlabojumus un aizsardzību pret jaunākajiem apdraudējumiem.
Drošība sākas ar apdomīgu rīcību ikdienā
Lai pasargātu sevi no krāpniecības tiešsaistē, svarīgi ikdienā ievērot vienkāršus, bet būtiskus drošības priekšnoteikumus. Piemēram, pieslēdzoties internetbankai vai veicot citus sensitīvus darījumus, ieteicams izvairīties no publisku Wi-Fi tīklu izmantošanas. Pirms veicat maksājumu vai darījumu, vienmēr pārbaudiet informāciju par tirgotāju, izmantojot uzticamus un oficiālus avotus. Paroles un PIN kodus glabājiet vietās, kur tām nevar piekļūt citas personas – vislabāk savā prātā, vai arī īpaši paroļu izveidei un uzglabāšanai pieejamos rīkos. Ja rodas aizdomas par iespējamu krāpšanu, nekavējoties pārtrauciet darbību un sazinieties ar savu banku vai pakalpojumu sniedzēju – ātra rīcība var palīdzēt novērst finanšu zaudējumus.