Unilever divkārt samazinās plastmasas izmantošanu un palielinās tās pārstrādi

Dove, Seventh Generation, Magnum un Ben and Jerry’s zīmolu īpašnieks Unilever turpina īstenot ambiciozo apņemšanos ilgtspējas jomā – veidot pasauli bez atkritumiem, neskatoties uz izaicinošo vidi, ko šobrīd nosaka Covid-19 pandēmija. Tāpēc jau pērn Unilever kļuva par pirmo lielo patēriņa preču uzņēmumu, kas kardināli samazināja plastmasas apjomu visā portfelī, bet līdz 2025. gadam plāno samazināt neapstrādātas plastmasas izmantošanu uz pusi, tādējādi ietaupot vairāk nekā 100 000 tonnu plastmasas iepakojuma un veicinot pārstrādātas plastmasas izmantošanu.

„Lai arī šobrīd esam sastapušies ar bīstamu koronavīrusu, mēs nedrīkstam aizmirst arī citus izaicinājumus, ar kuriem saskaras mūsu sabiedrība. Plastmasas piesārņojums ir viena no nopietnākajām problēmām, kas mums jārisina kopā. Esam apsolījuši saviem patērētājiem, ka samazināsim plastmasas izmantošanu mūsu darbībās, un es esmu ļoti priecīgs, ka, neskatoties uz ārējiem apstākļiem, mēs turpināsim to veiksmīgi darīt. Ir svarīgi, ka pasaules mēroga plastmasas pārstrādes un ilgtspējīgas izmantošanas tendences nonāk arī Baltijas valstīs, kur mēs patērētājiem varam piedāvāt ilgtspējīgus produktus,“ saka Kamerons Hīts (Cameron Heath), Unilever Baltics ģenerāldirektors.

Mērķis – samazināt plastmasas patēriņu uz pusi

Vienu gadu pēc kompānijas publiski paustās ilgtspējas apņemšanās Unilever ir palielinājis pēc lietošanas pārstrādātas plastmasas (PCR) izmantošanu līdz aptuveni 75 000 tonnām*, kas ir vairāk nekā 10% no kopējā Unilever izmantotās plastmasas apjoma. Tas ir ievērojams pieaugums kopš 2019. gada un stabils progress virzībā uz mērķi sasniegt vismaz 25% PCR plastmasas īpatsvaru līdz 2025. gadam. Kompānija sagaida, ka nākamo 12 mēnešu laikā pārstrādātas plastmasas izmantošana tiks dubultota un līdz 2025. gadam vismaz 25% no tās produktu iepakojuma sastāva veidos pārstrādāta plastmasa.

Uzņēmumā arī ieviestas jaunas inovācijas, lai mazinātu nepieciešamību pēc plastmasas izmantošanas, piemēram, no otrreiz pārstrādājama papīra veidotas saldējuma tvertnes, kas ļaus ietaupīt aptuveni
4 500 tonnu plastmasas. Tiek testēti, apgūti un pilnveidoti jauni uzņēmējdarbības modeļi, kas saistīti ar atkārtoti lietojamiem un atkārtoti uzpildāmiem iepakojumiem. Ir izveidotas atsevišķas speciālistu komandas, lai veicinātu darbu šajā jomā. Katrai valstij izstrādātas individuāli pielāgotas vadlīnijas, kā sasniegt, savākt un pārstrādāt vairāk plastmasas iepakojumu, nekā tiek pārdots.

Plastmasas iepakojuma aizvietošana

Unilever turpina izvērtēt jaunus veidus, kā piegādāt savus produktus, izmantojot “Mazāk, labāk, nemaz” konceptu attiecībā uz plastmasas iepakojumiem. Jau drīzumā Baltijas valstīs būs iespēja iegādāties Magnum saldējumu, kura iepakojums ir pilnībā izgatavots no pārstrādātas plastmasas. Arī populārā Ben and Jerry’s saldējuma iepakojumos plastmasas daudzums ir samazināts par 40% un samazināts iepakojuma biezums, lai izmantotu mazāk plastmasas.

Savukārt Seventh Generation produktu pudeles ir par 97–100% izgatavotas no pārstrādātas plastmasas (PCR) un ir pilnībā pārstrādājamas. Francijā zīmols Signal prezentējis zobu suku ar nomaināmu uzgali. Tās pamatā ir metāla rokturis, savukārt nomaināmie uzgaļi veidoti no PCR plastmasas, samazinot neapstrādātas plastmasas izmantošanu par 95%.

Risinājumu izstrāde labāku plastmasas veidu izmantošanai rezultējusies ar to, ka viens no pasaules lielākajiem skaistumkopšanas zīmoliem Dove turpmāk visā Ziemeļamerikā un Eiropā izmantos pudeles, kas izgatavotas no 100% pārstrādātas plastmasas. Tikmēr Vācijā zīmols Seventh Generation piedāvā pudeles, kas izgatavotas no vietējas izcelsmes pārstrādātas plastmasas, kas iegūta to tirdzniecības vietā, Hamburgā.

Nākamgad arī visi Lipton tējas maisiņi tiks iepakoti, izmantojot jaunus un ilgtspējīgus materiālus. Savukārt PUKKA, kas šogad ienāks Baltijā, ir viens no videi draudzīgākajiem tējas zīmoliem pasaulē, jo izmanto ekoloģisku iepakojumu un bioloģiski noārdāmus tējas maisiņus.

Unilever turpina sadarbību ar daudziem partneriem, lai palīdzētu savākt un pārstrādāt plastmasas iepakojumus, īstenojot īpašas programmas vairākās valstīs, tostarp Brazīlijā, Indijā, Indonēzijā, Filipīnās, Krievijā, Dienvidāfrikā, Taizemē, Lielbritānijā un Amerikas Savienotajās Valstīs. Tas ietver tiešas investīcijas un partnerības atkritumu savākšanā un pārstrādē, kā arī savas kapacitātes palielināšanā, pērkot pārstrādātu plastmasu un atbalstot labi izstrādātas paplašinātas ražotāja atbildības shēmas, kurās Unilever tiešā veidā finansē sava iepakojuma savākšanu.

Unilever sadarbojas arī ar Google, lai izmantotu platformu Google My Business un ļautu patērētājiem piekļūt tuvāko atkritumu savākšanas banku atrašanās vietām pakalpojumā Google Maps. Pašlaik digitālajā rīkā ir atrodamas 424 atkritumu bankas, un līdz 2020. gada beigām paredzēts to skaitu paplašināt līdz 2000 atkritumu bankām.

Veicina atkārtotas izmantošanas revolūciju

Lai paātrinātu pāreju uz aprites ekonomiku un vēl vairāk samazinātu neapstrādātas plastmasas lietošanu, Unilever ir izveidojis īpašas komandas, kas meklē veidus, kā sekmīgi palielināt jauno biznesa modeļu mērogu.

Ričards Sleiters, Unilever pētniecības un attīstības vadītājs, skaidro: “Produktu atkārtota izmantošana un uzpildīšana var ievērojami samazināt plastmasas atkritumu apjomu. Tāpēc iepakojuma pārveidošana ir mūsu prioritāte. Piemēram, Cif Ecorefill – šis jaunievedums sākās kā pilotprojekts Lielbritānijā un tagad ir ieviests vēl vairākās valstīs. “Pārbaudi, mācies un pilnveido” ir kritiski svarīga pieeja, lai atrastu labāko ceļu atkārtotas izmantošanas un uzpildes ieviešanai. Neskatoties uz Covid-19 radītajiem izaicinājumiem, mēs turpinām eksperimentēt ar veikalos pieejamiem produktu uzpildīšanas risinājumiem, un šādi pilotprojekti ir plānoti visā pasaulē. Šomēnes Lielbritānijā sadarbojamies ar Asda, lai izmēģinātu uzpildes risinājumu veikalos vairākiem mūsu veļa mazgāšanas, personīgās higiēnas un tējas zīmoliem. Mēs turpināsim sadarboties ar citiem šīs jomas uzņēmumiem, jo ticam, ka nepieciešamie risinājumi nāks no dažādiem jauniem iepakojuma formātiem neatkarīgi no tā, vai tā ir uzpilde mājās, veikalā, vai kāds mobils risinājums. Mēs esam apņēmušies panākt reālas izmaiņas produktu atkārtotā izmantošanā un uzpildē. Šodien dalāmies savā pieredzē un esam atvērti sadarboties ar valdībām, NVO un nozari, lai no pilotprojektiem strauji pārietu pie plašākas ieviešanas ikdienas lietošanai.”

Unilever transformē kompānijas pieeju plastmasas izmantošanai, izmantojot 2017. gadā ieviesto konceptu un vadlīnijas, kas atbilst pieejai “Mazāk plastmasas. Labāka plastmasa. Nemaz plastmasas”.

  • “Mazāk plastmasas” – samazināt izmantotās plastmasas daudzumu.
  • “Labāka plastmasa” – padarīt produktu iepakojumus pārstrādājamus un izslēgt no to sastāva problemātiskas vielas.
  • “Nemaz plastmasas” – mainīt domāšanu, atsakoties no plastmasas izmantošanas, kur tā nav nepieciešama, un veicinot tādu alternatīvo materiālu izmantošanu kā alumīnijs, stikls, papīrs un kartons.

* Dati par laika periodu no 2019. gada 1. jūlija līdz 2020. gada 30. jūnijam.

Komentāri