Latvijas uzņēmumu apvienība SIA “Latvian Retail Management”, kas pārstāv mazumtirdzniecības veikalu tīklu “CITRO”, līdz 2025. gadam plāno pakāpeniski atteikties no sprostos turētu dējējvistu olu tirdzniecības “CITRO” zīmola veikalu tīklā. Šāds lēmums pieņemts, īstenojot uzņēmumu apvienības korporatīvās sociālās atbildības politiku un atbalstot dzīvnieku labturības principu ievērošanu nozarē.
“Mums ir svarīgi, lai mūsu pircējiem būtu augstas kvalitātes produktu pieejamība tuvāk to dzīvesvietai, ikdienā nodrošinot augstvērtīgus un vietējas izcelsmes produktus. Vienlaikus kā sociāli atbildīgam uzņēmumam mums ir būtiski, lai mūsu sadarbības partneri un piegādātāji ievērotu ne tikai normatīvās kvalitātes prasības, bet arī mūsdienīgus vides ilgtspējas veicināšanas un dzīvnieku labturības principus,” norāda Imants Kelmers, “Latvian Retail Management” valdes priekšsēdētājs.
Lai sasniegtu mērķi, “Latvian Retail Management” jau noslēdzis vairākus jaunus sadarbības līgumus ar vietējiem vistu olu ražotājiem un zemnieku saimniecībām par ārpus sprostiem turētu dējējvistu olu, tostarp arī bioloģiski sertificētu olu, iekļaušanu “CITRO” tirdzniecības tīkla sortimentā. Jau šobrīd pircējiem “CITRO” veikalos ir pieejamas kūtī detās olas, kas atbilst marķējumam Nr.2. Kūtīs vistas dzīvo ārpus sprostiem, brīvi pārvietojas un ir turētas labākos apstākļos.
“Tā ir mūsdienīga un tālredzīga pieeja uzņēmējdarbībai – uzņemties sociālo atbildību par savām darbībām un atteikties no nežēlīgos apstākļos gūtiem produktiem. Dējējvistu turēšana sprostos ir nepieņemami cietsirdīga dzīvnieku ekspluatācija, kas neatbilst sabiedrības vairākuma vērtībām,” norāda biedrības “Dzīvnieku brīvība” pārstāve Paula Cukura.
Latvijā līdzīgas politikas nostādnes ir pieņēmuši jau lielākā daļa mazumtirgotāju tīklu – “Maxima”, “Rimi”, “Mego”, “Vesko”, “Sky” un “Stockmann”, kā arī vairāk nekā 50 uzņēmumi citos sektoros – restorāni, viesnīcas un pārtikas produktu ražotāji.
“Mēs apzināmies, ka pārejas process uz ārpus sprostiem turētu dējējvistu olu ieviešanu sortimentā būs mērķtiecīgs un pakāpenisks darbs ar partneriem un piegādātājiem. Taču mēs esam apņēmības pilni īstenot šo soli, nodrošinot mūsu pircējiem augstvērtīgus un augstas kvalitātes produktus, kas audzēti un ražoti šeit Latvijā, ievērojot mūsdienīgus dzīvnieku labturības principus un cieņpilnu attieksmi,” norāda Imants Kelmers.
Visā Eiropas Savienībā ir vienots olu marķējums, kas tiek izmantots arī Latvijā. Uz katras olas ir uzdrukāts kods – pirmais cipars norāda dējējvistu turēšanas metodi. Jo tas ir mazāks, jo labvēlīgākos apstākļos vista dzīvojusi: 0 – olas nāk no bioloģiskas saimniecības, 1 – olas dētas brīvās turēšanas apstākļos, 2 – kūtī dētas olas, 3 – sprostos dētas olas.
“Latvian Retail Management” veido vietējā kapitāla mazumtirdzniecības uzņēmumu tīkli AS “Diāna”, SIA “Gabriēla”, SIA “LEKON” un SIA “AA&CO”, pārstāvot “CITRO” zīmola veikalu tīklu ar 76 tirdzniecības vietām visā Latvijā.
“Dzīvnieku brīvība” ir bezpeļņas sabiedriskā labuma organizācija, kas strādā, lai izbeigtu dzīvnieku ciešanas industriālajā lopkopībā – rīko publiskas kampaņas dzīvnieku tiesību aizstāvībai, virza likumdošanas iniciatīvas un nodrošina sabiedrību ar uzticamu informāciju par dzīvnieku aizsardzības jautājumiem.
Publikācija “Citro” mājaslapā: https://citro.lv/zinas/latvian-retail-management-izvirza-merki-lidz-2025-gadam-pakapeniski-atteikties-no-sprostos-turetu-vistu-olam/