Tuvāko trīs gadu laikā vairāk kā ceturtā daļa jeb 27% Latvijas iedzīvotāju plāno kļūt par uzņēmējiem, liecina SEB bankas veiktā aptauja. Turklāt Latvijas iedzīvotāji ir krietni apņēmīgāki salīdzinājumā ar pārējām Baltijas valstīm, proti, Igaunijā uzsākt savu biznesu tuvākajā nākotnē ir apņēmušies 20% iedzīvotāju, bet Lietuvā – 18% aptaujāto.
“Ik gadu Latvijā tiek dibināti vairāki tūkstoši jaunu uzņēmumu un komersantu, tomēr Uzņēmuma reģistra dati liecina, ka 2022. gads ir bijis ar negatīvu dinamiku, proti, likvidēto uzņēmumu skaits ir pārsniedzis jaunizveidoto. Arī SEB bankas aptaujas dati liecina, ka šogad, līdzīgi kā pērn, par savas uzņēmējdarbības uzsākšanu domā ievērojami mazāks respondentu skaits nekā, piemēram, 2021. gadā. Salīdzinājumā ar pagājušo gadu Latvijā to iedzīvotāju skaits, kas domā par sava biznesa uzsākšanu, ir palielinājies par vienu procentpunktu, Lietuvā palicis nemainīgs, bet Igaunijā – samazinājies par vienu procentpunktu. Protams, tas daļēji ir saistīts ar pašreizējo ekonomisko un ģeopolitisko situāciju pasaulē, un jo īpaši – Eiropā. Taču vienlīdz lielu lomu spēlē arī dažāda veida atbalsta iespējas, kas iedzīvotājiem nepieciešamas, lai veiksmīgi īstenotu savu biznesa ideju,” aptaujas datus komentē Aija Miķelsone, SEB bankas mazo un vidējo uzņēmumu segmenta vadītāja Baltijā.
Svarīgākais jaunajiem uzņēmējiem ir finansiālais un mentora atbalsts
Lai varētu uzsākt un attīstīt veiksmīgu uzņēmējdarbību, liela loma ir tieši finansiālajam atbalstam un labvēlīgiem finansējuma nosacījumiem. Teju puse visu Baltijas valstu iedzīvotāju atzīst, ka tieši šie faktori būtu nepieciešami, lai viņi uzsāktu savu biznesu – tā norāda 39% Latvijas, 46% Lietuvas un 52% Igaunijas iedzīvotāju.
“Augstu tiek vērtēts arī padoms no pieredzējušiem uzņēmējiem, kas var palīdzēt gan ar pareizās biznesa idejas atrašanu, gan tās novērtēšanu. Šādu palīdzību savas uzņēmējdarbības uzsākšanā novērtētu 36% Latvijas iedzīvotāju, kā arī 49% Lietuvas un 45% Igaunijas respondentu. Zinot, ka nereti mēs tiekam uzskatīta par kautrīgu tautu, vēlos iedrošināt ikvienu nebaidīties meklēt atbalstu, lai veiksmīgāk sasniegtu pat ļoti drosmīgus nākotnes mērķus,” mudina Aija Miķelsone.
Teju ceturtā daļa respondentu visās Baltijas valstīs justos drošāk īstenot savas biznesa ambīcijas, ja viņiem būtu spēcīgs biznesa partneris – tā atzīst 20% Latvijas, 20% Lietuvas un 21% Igaunijas iedzīvotāju. Savukārt mazāka loma ir ģimenes un draugu iedrošinājumam, jo to kā faktoru, kas motivētu uzsākt savu uzņēmējdarbību, norāda vien 12% Latvijas respondentu, kamēr Lietuvā un Igaunijā nedaudz vairāk – attiecīgi 20% un 21% aptaujāto.
Būtiska loma ir arī atbilstošām zināšanām un prasmēm
Lai veiksmīgi spētu uzsākt un īstenot uzņēmējdarbību, nozīmīga loma ir arī iespējai iegūt nepieciešamās zināšanas un prasmes. Papildu izglītošanās un jaunu prasmju apgūšana mudinātu uzsākt savu biznesu nedaudz vairāk nekā ceturto daļu jeb 21% Latvijas iedzīvotāju, nepilnu trešo daļu jeb 30% Lietuvas respondentu un 39% Igaunijas iedzīvotāju.
Tomēr nedaudz vairāk par specifiskām zināšanām un prasmēm jaunie un topošie uzņēmēji meklē praktisku atbalstu administratīvo un birokrātisko procesu sakārtošanā, piemēram, uzņēmuma reģistrēšanā. Šāds atbalsts nepieciešams 22% Latvijas, 22% Igaunijas un 33% Lietuvas jaunajiem un topošajiem uzņēmējiem.