Pēc AS “Latvijas valsts meži” (LVM) pasūtījuma Rietumvidzemes reģiona Rūjienas meža iecirknī decembrī ekspluatācijā nodots meža autoceļš “Rūjas purva pirmais ceļš”. Meža ceļa segums ieklāts virs koka baļķiem, izmantojot iekūdrošanas metodi.
Meža ceļa garums ir 2,29 km. Ceļa trase aptuveni 1,5 km garumā ir projektēta pa kūdru, kuras biezums ir no 2,8 līdz pat 6 metriem. SIA “CK” izstrādātajā projektā tika piedāvāts risinājums ceļu kūdrājā būvēt uz koka baļku klāja, kas pēc tā ieklāšanas tiek savā veidā iekonservēts jeb iekūdrots. Šī metode ļauj pasargāt izmantotos baļķus no bojāšanās, jo tiem nepiekļūst gaiss. Turklāt šāda horizontālas plaknes konstrukcija vienmērīgi izkliedē pašas ceļa konstrukcijas svaru un uzņem transporta dinamisko slodzi. Iekūdroto baļķu klāju pārsedz ar neaustu ģeotekstilu, lai neļautu pamatnes materiālam sajaukties ar segas konstrukciju. Virs tā izbūvē ceļa konstrukciju, kas sastāv no salturīgas smilts segas pamata, bet virspusē veido drupinātas grants segu.
Būvdarbi šādos grunts apstākļos bija nopietns izaicinājums gan būvdarbu veicējiem, gan LVM kā projekta pasūtītājam. Darbus sarežģīja nepastāvīgie laika apstākļi, kas ietekmēja klātnes izbūvi 0,79 km garumā no trases sākuma, jo pamatnes grunts šajā posmā bija mālaina, lietus laikā praktiski neizbraucama būvdarbu tehnikai. Bez šī posma izbūves nebija iespējama materiālu piegāde uz tehniski sarežģītāko ceļa posmu caur kūdrāju.
“Ceļa būvniecība kūdrājā, izmantojot iekūdrošanas metodi – otrādi apgrieztu celmu un sīkbaļķu klāja apklāšana ar kūdru, prasa jaunas zināšanas, piemēram, lai nepietrūktu būvmateriālu, projektētājam jāveic baļķu skaita aprēķins, ne tikai ieklājamā koka klāja platības un apaļkoku apjomu aprēķins kubikmetros. Praksē baļķiem nav vienāds tievgaļa diametrs, tie tiek saražoti ar dažādiem diametriem,” par ceļa izbūves gaitā gūtajām atziņām stāsta LVM Meža infrastruktūras izpilddirektors Indris Stulpāns.
2020. gadā LVM plānojusi ekspluatācijā nodot meža autoceļu objektus 348 km apjomā.