“Birojs veica pārbaudi, un ir atsevišķi priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumi,” Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) priekšnieks Jēkabs Straume izteicās Latvijas Televīzijas raidījumā “Rīta Panorāma”. Šogad tika gaidīta aktīva aģitācija tieši sociālajos tīklos, un tā arī notiek.
Tāpat KNAB priekšnieks uzsvēra iedzīvotāju līdzdalību kā būtisku faktoru priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumu atklāšanā un novēršanā. Informāciju par pārkāpumiem KNAB saņem gan sava monitoringa ietvaros, gan no nevalstiskajām organizācijām, kā arī no sabiedrības, īpaši KNAB mājas lapā sadaļā “Ziņot par pārkāpumu” vai caur mobilo lietotni “Ziņo KNAB!”
Šobrīd ir aizliegta apmaksāta priekšvēlēšanu aģitācija televīzijā, taču pārējās priekšvēlēšanu aģitācijas formas noteikto limitu ietvaros joprojām ir atļautas. Katrai politiskajai apvienībai šis limits ir mazliet vairāk nekā 533 000 eiro. Savukārt to cilvēku, kuri nepieder nevienam politiskajam spēkam, priekšvēlēšanu aģitācijas limits ir mazliet pāri 6000 eiro. “Ar plakātiem uz ielām var stāvēt tikai tādā gadījumā, ja tas ir saskaņots ar Rīgas domi,” piebilda Straume, turklāt šim politiskajam spēkam KNAB ir jādeklarē reklamēšanā izmantotie finanšu līdzekļi.
“Šīs ir tās vēlēšanas, kuru sakarā ir uzsākta [divpusēja] sadarbība ar sociālo tīklu īpašniekiem,” skaidroja Straume. Viņš izteica neapmierinātību ar ātrumu, ar kādu KNAB saņem atbildes no sociālajiem tīkliem, taču pauda cerību, ka tas uzlabosies. “Šajā nedēļā KNAB pārstāvji tiksies gan ar Facebook, gan Google pārstāvjiem,” atklāja Straume. Kā vienu no risinājumiem Straume piedāvā liegumu vienu mēnesi pirms vēlēšanām liegt partijām apmaksātu aģitāciju internetā. Šī diskusija gan būtu iespējama tikai ar jauno Saeimas sastāvu.
Pēc KNAB priekšnieka vārdiem, slēptajā aģitācijā nav nekā jauna, ir aizdomas par administratīvu resursu izmanotošanu, kā arī kādas intervijas ar tendenci reklamēt kādu konkrētu politiķi vai partiju. Saistībā ar nesenajiem pārmetumiem Finanšu ministrijai (FM) par slēptu politisko reklāmu, Straume komentēja, ka tajā “nav aģitācijas pazīmju”, jo “netiek konkrēti reklamēts kāds politiskais spēks”. Lai būtu pilnīga pārliecība par to, KNAB turpinās pārbaudi. Viņš arī nesaredz morālo dilemmu saistībā ar FM pašreklāmu.
Foto: F64