Nesen noslēdzies “Rīgas satiksmes” (RS) izsludinātais konkurss par QR koda biļešu sistēmas ieviešanu, kur par uzvarētāju atzīts dārgākais piedāvājums – SIA “Catchsmart”, kura patiesais labuma guvējs ir partijas Latvijas attīstībai (LA) viens no ievērojamākajiem ziedotājiem. Uzņēmuma vadītājs Uldis Mierkalns ir arī kokrūpniecības uzņēmumu grupas “PATA” īpašnieks. Zīmīgi, ka abi uzņēmumi šobrīd pagājušajā gadā cietuši zaudējumus, kas netieši varētu liecināt, ka nozīmīgais iepirkums varētu kalpot kā dziedinošs plāksteris šiem uzņēmumiem.
Drīzumā transporta biļeti jebkurš varēs iegādāties caur lietotni mobilajā telefonā – tikko kā noslēdzies iepirkums par jaunā pakalpojuma izstrādi. Uzvarējis dārgākais piedāvājums – SIA “Catchsmart” par darbu prasa gandrīz 200 000 eiro.
Kā liecina Lursoft dati, iepirkuma uzvarētāja – uzņēmuma SIA “Catchsmart” zaudējumi 2019. gadā sasnieguši 459 tūkstošus eiro. Līdzīgā situācijā atrodas arī Mierkalna mežapstrādes uzņēmums SIA “PATA”, kuras zaudējumi 2019. gadā gadā sasnieguši 3,17 miljonus eiro.
Neveiksmes biznesā gan nav mazinājušas SIA “Catchsmart” patiesā labuma guvēja ziedojumus LA – pēdējos trīs gados Mierkalns “Latvijas attīstībai” ziedojis aptuveni 42 000 eiro.
Lai arī RS vadītāja Džineta Innusa noliedz, ka Mierkalna saistība ar partiju jebkādā veidā devusi priekšrocības konkursā, tomēr šaubas rada fakts, ka iepirkums noticis brīdī, kad Rīgu vadīja pagaidu administrācija, kas par pilsētas izpilddirektori un līdz ar to arī “Rīgas satiksmes” uzraugu iecēla “Latvijas attīstībai” biedri Ivetu Zalpēteri.
Kaut arī pagaidām nav zināms, vai Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) un Valsts kontrole (VK) šim iepirkumam pievērsīs uzmanību, skaidrs, ka dārgais iepirkums varētu palīdzēt Mierkalna uzņēmumiem pārdzīvot bula laiku un, iespējams, sākot darbu pie šī projekta, nodrošināt priekšrocības arī nākamajos RS iepirkumos.
Saskaņā ar Rīgas domes prasībām, konkursa uzvarētājam būs jānodrošina “Rīgas satiksmes” lietojumprogrammas saskarnes (API) izveidi datu apmaiņai starp lietotni “RigaCard” un “Rīgas satiksmes” sistēmu SKUS, kur iekļautas biļešu veidu klasifikatoru izgūšanas, pārdošana pieprasījumu nodošanas un pārdošanas apstiprinājumu un koda saņemšanas, kā arī koda validācijas pārbaudes datu apstrādes. Turklāt saskarne jāveido tā, lai to var izmantot arī citu līdzvērtīgu kvalificēta maksājuma operatora uzturētu lietotņu datu apmaiņās.
Iepirkuma uzvarētājam būs jānodrošina arī pilnībā bezkontakta biļetes koda validāciju, transformējot kodu braucienam derīgā biļetē, kad lietotājs transportlīdzeklī ar lietotnes palīdzību skenēs transportlīdzeklī izvietotu QR kodu, tādējādi validējot izvēlēto biļetes kodu un reģistrējot validācijas faktu SKUS.
Turklāt būs arī jānodrošina pilnībā bezkontakta braukšanas pakalpojuma apmaksas kontroles funkcija, realizējot to ar papildinātu “Rīgas satiksmes” kontroles dienesta lietotnes (iespējams arī saistītā līgumsodu reģistra) funkciju klāstu. Jārealizē iespēja lietotnē “RigaCard” sadaļā “Uzrādīt biļeti” uz viedierīces ekrāna attēlot biļetes kontroles QR kodu, ko pasažieris uzrāda kontroles dienesta darbiniekam. Šādai funkcionalitātei ir jābūt pieejamai bezsaistes režīmā. Turklāt, konstatējot pārkāpumu, lietotnē jāspēj sākt pārkāpuma fiksācijas procesu, integrējoties eksistējošā pārkāpumu fiksācijas mehānismā.
Tāpat jāparedz iespēja pasažieriem, iegādājoties biļeti, izmantot tiem reģistrētos braukšanas maksas atvieglojumus to kontroli. Ja ir piemērots braukšanas maksas atvieglojums, šis fakts ir jāatspoguļo arī kontroles QR kodā un to skenējot – kontroles dienesta lietotnē.