Pašvaldības iebilst pret Izglītības ministrijas iecerēto skolu tīkla reformu, kas lemšanu par 7.–12. klašu posmu skolu atrašanās vietu nodotu valsts rokās un būtiski samazinātu skolu skaitu. Kā šorīt intervijā LTV raidījumā “Rīta Panorāma” pauda Latvijas Pašvaldību savienības padomniece izglītības un kultūras jautājumos Ināra Dundure, IZM vēlas salauzt esošo sistēmu, neņemot vērā izglītības iestāžu kvalitāti.
“Ja skatāmies uz šo IZM piedāvājumu, tad praktiski tas nozīmē pilnībā salauzt esošo izglītības sistēmu, kas ir Latvijā soli par solim veidota. [..] Uzliekot tikai kvantitatīvos kritērijus, mēs nodalām 1. – 6. klases un 7. – 12. klases un vairāk neko nepasakām. [..] Šobrīd tiek plānots veidot skolu tīklu, pasakot, ka valsts noteiks, kur jābūt 7. – 12. klašu posmam. Tas nozīmē, ka pašvaldība nevar plānot, kā modernizēt skolu, ko darīt, kādas investīcijas ieguldīt,” izteicās Dundure.
“Mēs veicām atkārtoti skolu tīkla analīzi un redzam, cik tukšas paliek teritorijas. Faktiski tiek radīta situācija, ka jaunajām ģimenēm, pat tām, kas atgriežas [no ārzemēm], jādomā, vai tās var atgriezties savā dzimtajā pusē, jo tuvākā skola ir ļoti tālu,” atzina LPS pārstāve.
LPS akcentē, ka pēdējo divdesmit trīs gadu laikā Latvijā kopumā ir slēgta 401 vispārizglītojošā skola. 2021./2022.mācību gadā – reorganizētas 166 vispārizglītojošās skolas.
“Ministrijas darba grupa bija demokrātijas imitācija, kur pašvaldību priekšlikumus neņēma vēra,” apgalvoja Dundure.
“Mēs piekrītam, ka apvienotās klases nevar būt. Tās ir iespējamas mūzikā, mājturībā, bet ne matemātikā un citos priekšmetos. Mūsu ieteikums ir – jāveido stipras pamatskolas. Esam aprēķinājuši, ka pamatskola ir dzīvotspējīga ar 80 bērniem un uz augšu. Pamatskolas posmā ir iespējams nodrošināt pilnu slodzi [skolotājiem], vēl vairāk – jau pēdējos gadus ejam tajā virzienā, ka skolotājiem ir jāspēj mācīt vairākus priekšmetus. [..] Līdz ar to nav nepieciešamība braukāt uz citu skolu,” sacīja Dundure.