Mūrniece par NBS iepirkumu: Es paļaujos, ka tiesībsargājošās iestādes dara savu darbu un atbildība tiks pieprasīta

NBS pārtikas iepirkums un gatavošanās šim iepirkumam ir notikusi iepriekšējā ministra darbības laikā, uzrunājot Saeimas deputātus, sacīja aizsardzības ministre Ināra Mūrniece (NA), norādot, ka nebaidās no atbildības, bet neuzskata, ka viņai vajadzētu uzņemties atbildību par kāda cita ministra laikā pieņemtiem lēmumiem.

“Es saprotu jūsu interesi, un mana interese par šo iepirkumu ir ļoti līdzīga. Četras dienas pagāja, kopš biju stājusies aizsardzības ministres amatā, kad tika pabeigta līguma noslēgšana saistībā par šo iepirkumu. Ja šo četru dienu laikā būtu uzzinājusi informāciju par to, kas tur notika, iespējams, tad varētu izvērtēt, ko ar šo lietu darīt. Diemžēl tā nenotika,” sacīja Mūrniece, uzsverot, ka “ne ministre, ne valsts sekretārs šo iepirkumu nav parakstījis, šo līgumu nav parakstījis.”

Viņa uzsvēra, ka šī situācija iesākās iepriekšējā ministra laikā, kad Aizsardzības ministriju vadīja cits politiskais spēks.

Ministre norādīja uz to, ka pakalpojuma saņēmēji ir astoņas Nacionālo bruņoto spēku iestādes, arī līgumu parakstīja astoņas amatpersonas, kas katra pārstāvēja atsevišķu Nacionālo bruņoto spēku iestādi un kur katra amatpersona atbild par attiecīgās iestādes budžeta līdzekļiem, kas ieplānoti konkrētajam pakalpojumam, kas iepirkts.

“Pēc tam, kad publiskajā telpā mediju pārstāvji vērsa uzmanību uz iespējamajiem riskiem saistībā ar šo iepirkumu, es nekavējoties uzdevu sākt veikt pārbaudi par šo Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra veikto iepirkumu. Jā, kolēģi, es saprotu, ka jums ir daudz jautājumu, tādi radās arī man. Tieši tāpēc šī pārbaude arī tika uzsākta. Un pārbaudei tika uzdots noskaidrot, vai iepirkuma rezultāts atbilst iepirkuma mērķim, vai pretendenti spējuši apliecināt savu atbilstību iepirkuma prasībām un citus šī iepirkuma tiesiskos aspektus. Kā jau esmu arī publiski informējusi, Aizsardzības ministrijas veiktās sākotnējās pārbaudes rezultāti diemžēl apstiprināja aizdomas par iespējamajiem pārkāpumiem šī iepirkuma veikšanā. Pirmkārt, iepērkot loģistikas pakalpojumu un ļoti būtisku loģistikas pakalpojumu, tas nozīmē visas armijas apgādi ar pārtikas produktiem. Tika vērtēta nevis pretendentu pieredze loģistikas transporta un noliktavu pieejamībā un pieredze šajā jomā nu bet nez kāpēc pieredze ēdināšanas jomā. Kā to izskaidrot? Labs jautājums. Ceru, ka palīdzēs uz to atbildes rast ne tikai nākamā pārbaude – dienesta pārbaude, kas ir jau daudz nopietnāka, bet arī tiesību sargājošās iestādes, kas pie šī jautājuma strādā un visu vērtē,” sacīja Mūrniece.

“Tāpat netika noteiktas prasības attiecībā uz minimālo transporta un noliktavu apjomu, kā arī netika noteikts minimālais apgrozījuma apjoms uzņēmējam iepriekšējos trīs gados. Kliedzošākais pārkāpums, kas tika konstatēts sākotnējā pārbaudē un par kuru arī esmu jau publiski informējusi, saistīts ar šī iepirkuma plānoto līguma summu, respektīvi, 220 miljoniem eiro, kas potenciāli var pāraugt 330. Nu kādā veidā no sākotnējiem astoņiem miljoniem eiro varēja nokļūt pie šīm summām? Es domāju, tas ir jautājums nu, ne tikai iekšējai pārbaudei, bet te jau ļoti nopietni būtu jāstrādā tiesībsargājošajām iestādēm,” sacīja ministre.

Mūrniece pauda: “Vēlos piebilst, ka arī iepirkuma komisija nepārliecinājās, vai konkursa uzvarētājam ir skaidrs plāns, kā tas nodrošinās attiecīgo loģistikas pakalpojumu. Un tas ir īpaši būtiski, ņemot vērā apstākli, ka līgums paredz sniegt šos pakalpojumus arī kara vai krīzes apstākļos. Un tālākās dienesta pārbaudes laikā arī jānoskaidro, cik lielā mērā Nacionālo bruņoto spēku kara laika apgāde ar pārtiku, kara laika apgāde ar pārtiku ir apspriesta un plānota šī iepirkuma sakarā gan pašos bruņotajos spēkos, gan pēc tam arī Iepirkumu komisijā. Nu, kolēģi, ja tiek plānota bruņoto spēku apgāde ar pārtiku un to grib uzticēt vienam pretendentam arī krīzes vai kara apstākļos, tad bruņotajiem spēkiem būtu jādomā par sistēmu un par prasībām, par konkrētām drošības prasībām, tajā skaitā arī pretendentiem, kas piedalās konkursā uz šādu iepirkumu. Un līdz ar to man nav skaidrs, un gribu saņemt atbildes tāpat kā jūs visi, kāpēc Iepirkumu komisija ir vadījusies pēc Publiskā iepirkuma likuma,”

Viņa norādīja, ka darbs pie šī iepirkuma tika uzsākts 2020. gada decembrī un noslēdzās 2022. gada 22. novembrī ar iepirkuma komisijas lēmumu par iepirkuma uzvarētāju – uzņēmumu, kuram bija pieredze ēdināšanas pakalpojumu sniegšanā, bet faktiski nebija pieredzes loģistikas pakalpojumu nodrošināšanā, jo iepirkuma procedūras laikā nesaprotami tika veiktas izmaiņas pretendentu kvalifikācijas prasībām.

“Šajās dienās izskan aicinājums man uzņemties politisko atbildību par šajā iepirkumā pieļautajiem pārkāpumiem, bet šis iepirkums un gatavošanās šim iepirkumam ir notikusi iepriekšējā ministra darbības laikā. Es uzskatu, ka katra amatpersona ir atbildīga par saviem pieņemtajiem lēmumiem, par savām veiktajām vai neveiktajām rīcībām, un tikai tad, ja prasīsim atbildību no lēmumu pieņēmējiem, mēs varam samazināt risku, ka turpmāk šādi lēmumi tiktu pieņemti,” uzsvēra Mūrniece.

Viņa vērsa uzmanību uz to, ka nevienai amatpersonai, kas nepārstāv iepirkuma komisiju, nav tiesības iejaukties iepirkuma komisijas darbā, kad tā ir izveidota, un ietekmēt tās komisijas locekļu lēmumus, kad šī komisija jau strādā.

“Iepirkuma komisija ir neatkarīga, un tai ir jābūt neatkarīgai, tās locekļi par savu darbību un lēmumiem ir atbildīgi likuma priekšā. Tāpēc vēlreiz, lai izslēgtu dažādus subjektīvus vērtējumus par to, kas ir vai nav noticis, pēc sākotnējās pārbaudes rezultātiem ir uzsākta dienesta pārbaude, kurā tiek veikta visu iepirkumā iesaistīto amatpersonu atbildība. Tiks noskaidrots, kurš pieņēma lēmumu samazināt prasības iepirkuma procesa gaitā iepretim sākotnēji uzstādītajām, ļaujot kvalificēties vienam pretendentam, kuram nav šāda mēroga iepirkumam pašsaprotamas pieredzes un materiāltehniskā nodrošinājuma. Tāpat tiks noskaidrots, kuras amatpersonas veica aprēķinus par tāda apmēra iepirkuma maksimālās līgumsummas noteikšanu un to pamatojumu [..] Kā šī summa ir pieaugusi līdz divi simti 220 un 330 iepirkuma veikšanas laikā un, cik es šobrīd saprotu, pašās pēdējās dienās, nu, tur būtu vieta kārtīgai tiesībsargājošo iestāžu veiktajai izmeklēšanai,” sacīja Mūrniece.

“Gribu uzsvērt vēl to, ka jau sākotnēji Aizsardzības ministrija, ņemot vērā dažādas dīvainības, pie kurām detalizētāk šobrīd nepakavēšos, tika nosūtījusi informāciju par šo iepirkumu Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam. Arī sākotnējās pārbaudes rezultāti, kurus es saņēmu, man likās vērā ņemami, un arī tie ir nosūtīti gan Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, gan Prokuratūrai, gan citām tiesībsargājošajām iestādēm. Es ļoti ceru, ka arī šīs tiesībsargājošās iestādes savu darbu dara un, ka mēs rezultātus varam sagaidīt iespējami drīz,” sacīja ministre.

“Es nebaidos no atbildības, bet es vēlos atbildēt par to, ko es esmu vai neesmu darījusi, nevis uzņemties atbildību par kāda cita ministra laikā pieņemtiem lēmumiem, vēl jo vairāk tāpēc, ka iepirkuma komisijā ir deleģēts ministra politiskā biroja pārstāvis,” noslēgumā pauda Mūrniece.

Komentāri

cumshots vines.https://www.yoloxxx.com/

www.yaratik.pro