Vien 27 % Latvijas iedzīvotāju ir svarīgi ikdienā izvēlēties Latvijā ražotus pārtikas produktus, secināts bankas Citadele veiktajā aptaujā. Vairāk nekā trešā daļa jeb 34 % iedzīvotāju nepievērš uzmanību pārtikas produktu izcelsmes valstij, savukārt 28 % noteicošais ir produkta cena un kvalitāte.
Starp Baltijas valstīm lielākie patrioti vietējās pārtikas izvēlē ir lietuvieši – 33 % respondentu aptaujā norādījuši, ka, ja vien iespējams, izvēlas vietējas izcelsmes pārtikas produktus. Savukārt Igaunijā tie ir 29 % aptaujāto.
“Iedzīvotāji novērtē un labprāt izvēlas vietējo produkciju, tomēr, tā kā izdevumi par pārtiku ir viena no būtiskākajām katras mājsaimniecības budžeta sastāvdaļām, liela nozīme ir arī produktu cenai un, protams, kvalitātei. Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati rāda, ka pēdējā gada laikā pārtikas produktu ražošana Latvijā ir piedzīvojusi izaugsmi. Tas ir vēl viens faktors, kas jāapzinās, – izvēloties pašmāju uzņēmumu produkciju, pircēji atbalsta gan vietējos ražotājus, gan veicina valsts ekonomikas attīstību un nodrošina darbavietas vietējiem iedzīvotājiem. Tāpat tas sekmē nodokļu ieņēmumus Valsts kasē, sniedzot iespēju atbalstīt budžeta prioritātes,” aptaujas datus komentē Jānis Mūrnieks, bankas Citadele Privātpersonu apkalpošanas direkcijas vadītājs.
Aptaujas rezultāti liecina, ka 28 % Latvijas respondentu pārtikas produktu izvēlē noteicošais tomēr ir cena un kvalitāte, līdz ar to produktu izcelsmes valsts nav tik būtiska. Visbiežāk tie ir Zemgalē dzīvojošie (36 %) un respondenti vecumā no 50 līdz 59 gadiem – 33 %. Latvijā ražotus pārtikas produktus pārsvarā izvēlas piektā daļa jeb 20 % respondentu, no tiem vairākums ir vecumā no 60 līdz 74 gadiem. Savukārt 7 % aptaujāto vienmēr dod priekšroku Latvijā ražotiem produktiem.
Vairāk nekā trešā daļa jeb 36 % Latvijas respondentu norādījuši, ka izvēlas gan Latvijā, gan citās valstīs ražotus pārtikas produktus. Savukārt vēl 6 % respondentu atzīst, ka ikdienā nepievērš uzmanību pārtikas produktu izcelsmei.
Reprezentatīvu iedzīvotāju aptauju par iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem banka Citadele kopā ar pētījumu aģentūru Norstat veica 2023. gada oktobrī, tiešsaistē aptaujājot 1010 iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.